asliberry

Yoga Röportajları -Mey Elbi

Yoga sözcüğünü ilk ne zaman duydunuz?

Ben henüz çok küçükken yaşımı hatırlayamıyorum, ama annem yoga yapardı. Evin salonunda başaşağıya kafa duruşunda durduğunu anımsıyorum. Daha sonra yoga tekrar New York'a öğrenci olarak gittiğim 1998 senesinde karşıma çıktı. Ve ilk yoga dersimden sonra yogaya doğru çekilmeye başladım. Tarifsiz bir şekilde.

Yoga'yı önce asanalarla mı, meditasyonla mı tanıdınız?

Yoga ilk evvela fiziksel yoga uygulaması olarak, asanalarla tanıdım. Daha sonra meditasyon hayatıma girdi. 10 gün vipassana meditasyonuna katıldım. Ve artık yoga ve meditasyon benim için ayrılmaz bir bütün. Fiziksel yoga uygulamasını da hareket halinde bir meditasyon olarak görüyorum.

Yoga'ya nasıl başladınız? (Örnek: Bir tavsiye, bir arkadaş, bir ilişki, bir tesadüf, bir sağlık problemi, ruhsal bir arayış, kilo kontrolü...)

New York'ta okurken, Cihangir Yoga'nın kurucusu ve eski ortağı Zeynep Aksoy benim okul arkadaşımdı. Beni bir gün bir yoga dersine götürdü.

Yoga'ya evde kendi kendinize mi, bir eğitmenle mi başladınız? 

Yoga'ya 1998 Mayıs ayında, New York'ta Jivamukti Yoga merkezinde başladım.

İlk denemenizden sonra sizi ikinci defa yoga yapmaya ve devam etmeye sürükleyen duygu ve düşünceler nelerdi? 

Çok fiziksel bir uygulama olmasına rağmen, ilk yoga dersi sırasında gözümden yaşlar süzülüyordu. Ve o günden sonra yoga ile derinden bağım kurulmuştu. Ne olduğunu anlamamıştım. Ne mutlu, ne mutsuzdum. Ama inanılmaz bir his içerisinde, bir rahatlama, bir bırakma hissediyordum.

Yoga sözcüğünü ilk duyduğunuzda anladığınızla, bugün yaşadığınız yogadan anladıklarınız arasındaki farklar nelerdir? 

Yoga bir bütün demek. Ama parçaları bütüne birleştirmek anlamında değil. Sanki eskiden orda bir bütün varda, ben o bütünden kopuğum ve o bütüne varmak için parçaları bir araya getirmem gerekiyor diye algılardım. Şimdi ise anlayışım tamamen değişti. Yoga zaten varolan bütünü anımsamamıza yardımcı oluyor. Hiçbir şey birbirinden kopuk veya bağımsız değil. Her şey o bütünün içinde, iyi de, kötü de...Neysek o olabiliriz. Her şey olması gerektiği gibi akışın içinde yerli yerinde...

Yoga yapmaya başladıktan sonra yaşamınızda meydana gelen zihinsel/ruhsal/fiziksel değişiklikler nelerdir?

Yoga yaptığım zaman bir hiç ve bir bütün olduğumu hatırlıyorum Yoga sayesinde kendimi hayatın gizemine ve bilinmezliğine daha rahat bırakabiliyorum. Yoga ile içimdeki hayat enerjisini tüm çoşkusu ile, karanlığı ve ışığı ile hissediyorum. Daha zinde, daha çoşkulu, daha spontan, daha korkusuz, her bakımdan tam hissediyorum. 

Yoga’nın sizi en çok şaşırtan tarafı nedir?

Yoga yaptıkça olan ile rahatlamaya başlamam, Yoga sayesinde her şey ile daha barışık hale gelmem. Yoga büyülü bir tılsım. 

Kendi yoga yolculuğunuzla ilgili en büyük hayaliniz nedir? 

3 sene öncesine göre en büyük hayalim hocalık eğitimleri vermek idi. Bu hayalim çok şükür gerçekleşiyor. Şimdilik çok büyük bir hayal kuramıyorum. Ama ilerde belki daha komunal bir yaşam içinde, daha doğa ile yakın, yoga ve meditasyon ve çeşitli terapiler verilen bir oluşumun parçası olurum.

Yoga eğitmeni olmaya karar verdiğinizde kaç yıldır yoga yapıyordunuz? 

2000 senesinde ilk hocalık eğitimimi, New York'ta Om yoga okulunda 2000 senesinde aldım. Ve eğitime başlamadan 2 sene öncesinde yogaya başlamıştım. Ve çok sık hergün neredeyse yoga derslerine, günde bazen 2 kere giriyordum.

Sizce Yoga evde mi, bir yoga merkezinde mi, bir spor merkezinde mi yapılmalı? Her üçünün de olabileceğini düşünüyorsanız, yararlılık sıralamasına göre açıklayınız.

Bence üçü de olabilir. Ama tabii ilk evvela doğru öğrenmek için güvendiğin bir hoca ile çalışman önemli.

İlk öğrencinizi/öğrencilerinizi ve ilk dersinizi hatırlıyor musunuz? O güne dönerek yaşadıklarınızı anlatır mısınız?

İlk dersimi hatırlıyorum. New York'ta Go yoga okulunda verecektim. Ve ingilizce vermem gerekiyordu. Çok çok heyecanlı idim. Sanki tiyatro sahnesine çıkıyor gibi hissettim kendimi. Ve bir hocam beni rahatlatmıştı. Mey doğru veya yanlış yok, neysen o olabilirsin. Ve kişilere nefes farkındalığını yaşatman bile büyük bir hediye deyip beni yüreklendirmişti. 

Verdiğiniz derslerde en çok hangi yoga uygulamalarına yer veriyorsunuz? (Asanalar, pranayama çalışmaları, kriyalar, bandhalar, meditasyon çalışmaları) 

Asanalar, biraz pranayama, meditasyon da mutlaka dersimin parçası oluyor.

Battaniye, yastık, kemer, yoga blokları gibi malzemelerin kullanımını destekliyor musunuz? 

Tabii ki de mutlaka destekliyorum. 

Gözlemlediğiniz kadarıyla öğrencilerinizin yogaya başlama sebepleri nelerdir?

Çok çeşitli sebepler olabiliyor. Kimileri içsel bir yolculuk için gelirken, kimiler fiziksel olarak geliyor. Skolyoz, bel ağrısı yüzünden de gelen var. Depresyon, anksiyeteye iyi geldiği için gelen de var. Sadece rahatlamak için gelen var. Hem fiziksel, hem duygusal, hem zihinsel bir bütünlük içinde kendine yakınlaşmak için gelen de var. 

Size göre ülkemizde evde veya bir merkezde yogaya başladıktan sonra sürdürememenin sebepleri nelerdir?(Örnek: Öğrencinin kendisinden kaynaklanan özdisiplin sorunları, bilgi eksikliği, maddiyat, eğitimcinin yetersizliği, yoganın tanımıyla ilgili net olmayan ifadeler, yoga hakkındaki bilgi eksikliği...) 

Yavaş yavaş ülkemizde de bu disiplin süreklilik haline dönüşüyor. Bırakanlar ise belki başka bir arayış içerisinde, o an ona yettiği kadarı ile gelip, sonra başka bir şeye yönelebiliyor. Belki tam hitap etmediği için. 

Ülkemizde Yoganın daha geniş kitlelere ulaşması için neler yapılması gerektiğini düşünüyorsunuz?

Yoga keşke okul programında olsa. Küçük yaştaki öğrenciler ile tanışsa. Yoga insan olmanın özüne olan bir yolculuk. Ve her kesime, her yaşa , herkese uygun. Keşke daha hızlı ve çabuk yayılabilse. Gönüllü olarak hayır kurumlarında da çalışmak güzel olur. Zaten çalışan birkaç hoca biliyorum. Hapishanelere gidilebilse....

Yoga eğitimlerinin ülkemizin koşulları için pahalı olduğunu düşünüyor musunuz?

Çok uygun fiyatlarda ders paket programı veren yoga merkezleri var.

Sizce yoganın yurt dışında (ABD ve Avrupa) ülkemize göre çok daha yaygın olmasının sebepleri nelerdir? (Örnek: Eğitim, tanıtım, ulaşılabilirlik, çalışma koşulları, gelir seviyesi, din kültürü, bedensel kültür, spor kültürü, moda vs)

Daha fazla yoga merkezi var. Kişinin önceliği kendine oluyor, genel yaşam şartları bunu daha kolay sağlayabiliyor. Bir kültür meselesi.

Yurtiçi/Yurtdışı Yoga tatilleri hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Bence yoga ve doğa tatilleri harika bir ikili. Doğanın kucaklayıcı ve kapsayan atmosferi içinde yoga yapmak bambaşka bir keyif ve algı açıklığı oluyor. Doğanın bütünü içinde kendi doğamızın derinliklerine dalıyoruz.

Çocuk, ileri yaş, hamile ve terapi yogası hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Bence dediğim gibi yogayı herkes yapabilir. Sadece kişi ihtiyaçlarına göre farklı derslere ve stillere kayabiliyor. Hamile ise hamile yogasına, spesifik problemleri varsa, yoga terapi gibi. Çocuklar ile daha oyuncul bir şekilde yoga dersi veriliyor.

Türkiye'de yoganın gelişimine katkıda bulunduğunu düşündüğünüz eğitmenleri belirtebilir misiniz?

Burda isim vermek çok sınırlı. Bence her yoga hocası gerçekten adanmışlık içinde yoganın gelişimine katkıda bulunuyor. Bunu tüm samimiyetim ile söylüyorum.

Her yoga eğitmeninin, hatta yoga yapan herkesin mutlaka okuması gerektiğini düşündüğünüz kitaplar nelerdir? 

Birçok yoga kitabı var. Ama ilk aklima Donna Farhi : The breathing book, Erich Schiffmann : Yoga the spirit and practice of moving into stillness, Godfrey Devereux : Yoga unveiled (a users guide to the yogasutras of patanjali, the power to choose ve The little book of the bandhas.

Her gün evde sadece 10 dakikalık bir yoga uygulaması için mutlaka yapılmasını önereceğiniz, çok önemli bulduğunuz asanalar hangileridir? 

Kişi kendi bedenini dinleyerek neye ihtiyacı varsa yapabilir. Birkaç güneşe selam güzel olur. Mutlaka çok kısa da olsa savasana yapılmasını öneriyorum.

Son olarak eğitim verdiğiniz merkezin adını, semtini, telefonla iletişim bilgilerinizi ve varsa blog veya internet sitesi bilgilerinizi paylaşır mısınız?

Cihangir Yoga www.cihangiryoga.com benim blogum www.meyelbi.com


Asliberry'nin Notları:
Yoga hocalarımıza gönderdiğim mesajlara ilk dönen Mey Elbi oldu. Mey anın getirebileceği hazırlıksız olan her şeye o kadar hazır biri ki. Hiç çekinmeden, güven sorunları vb. kaygılar taşımadan hemen telefonunu paylaştı. Telefonda sımsıcak, rahatlatıcı sesiyle konuşmayı hanım eklerinden, siz biz hitaplarından soyutladı. İlgili, açık ama yargısız ve yüreklendirici tavrıyla şaşırtıcı bir samimiyet kuruyor. Sadece bir kaç dakikalık bir telefon konuşması yaptık ama kapattıktan sonra sanki dünya kurulalı beri birlikteymişiz hissine kapıldım. Bu gerçekten çok tuhaftı. Açıklayamadığım çok başka türlü bir enerjisi var. Sitesi çok güzel. Özellikle videolarını izlemenizi öneriyorum. Güneşe Selam ve Aya Selam serilerini mutlaka izlemelisiniz.
 
melting into from mey elbi on Vimeo.

Hiç yorum yok: