asliberry

Yoga Röportajları - Seda Shambhavi Kervanoğlu

Yoga sözcüğünü ilk ne zaman duydunuz? 

1985 yılında üniversite birinci sınıftayken ilk yoga dersimi aldım

Yoga'yı önce asanalarla mı, meditasyonla mı tanıdınız?

İlk olarak raja yogayla başladım. Meditasyon oturma duruşları ağırlıklı ve dengelemek için surya namaskar

Yoga'ya nasıl başladınız? (Örnek: Bir tavsiye, bir arkadaş, bir ilişki, bir tesadüf, bir sağlık problemi, ruhsal bir arayış, kilo kontrolü...) 

Ruhsal gelişim aracı olduğuna güvendiğim için başladım. Öncesinde Budizmle ilgilenmeye başlamıştım zaten. Meditasyon da yoganın bir koludur.

Yoga'ya evde kendi kendinize mi, bir eğitmenle mi başladınız? 

Eğitmenle

İlk denemenizden sonra sizi ikinci defa yoga yapmaya ve devam etmeye sürükleyen duygu ve düşünceler nelerdi? 

O zaman için spiritüel tarafıydı,  bedenim için başka disiplinler yapmaya başladım. Zira yoga Türkiyeye ilk doğudan geldi ancak tutmadı sonra yıllar sonra batıdan gelince daha beden odaklı olduğu için yaygınlaştı.

Yoga sözcüğünü ilk duyduğunuzda anladığınızla, bugün yaşadığınız yogadan anladıklarınız arasındaki farklar nelerdir? 

Bugün büyük kentlerde tüm dünyayı kastediyorum yoga insan gibi kompleks bir varlığın öncelikle fizik bedenine sonrasında ikincil derecede nefes bedenine odaklanmış durumda ve bir çok ders holistik yani bütünsel değil. Yani yoganın 8 kolunu kapsamıyor.

Yoga yapmaya başladıktan sonra yaşamınızda meydana gelen zihinsel/ruhsal/fiziksel değişiklikler nelerdir?

Değişiklikten çok farkındalığın artmasına bağlı olarak kendimi tanıma sürecim oluştu demeliyim. Fizik bedenimi daha iyi tanıdım, nefesimi, duygularımı ve bunların hepsini yoga gibi yöntemle nasıl değiştirip dönüştürebildiğimi gördüm zaman içinde. İçimdeki bilgelik arttı ve sezgilerim, öngörülerim keskinleşti.

Yoga’nın sizi en çok şaşırtan tarafı nedir?

Yoga sayesinde vakıf olduğum hiçbir şeyin bana yabancı olmaması

Kendi yoga yolculuğunuzla ilgili en büyük hayaliniz nedir?

Spiritüel evrimimi tamamlamak adına kullandığım disiplinlerden biri de yoga ve yoga benim için bir araç amaç değil. Herhangi bir hayalim yok, yoganın bana kazandırdığı olumlu yan etkilerin keyfini hiçbir beklentim olmadan çıkarıyorum ve deneyimlerimi öğrencilerimle paylaşıyorum.

Yoga eğitmeni olmaya karar verdiğinizde kaç yıldır yoga yapıyordunuz?

Ben 2006 yılında eğitmenlik eğitimimi almak için Hindistan’a gittiğimde yogayla 21  yıldır tanışıklığım vardı. Mottom önce kendin faydasını gör, hazmet , kendi süzgecinden geçir ve kendi deneyimlerini hocalarından aldığın bilgilerle harmanlayarak paylaş. Bilgi kuru kuruya paylaşıldığında birbirinin kopyası hocalar piyasaya doluyor.

Sizce Yoga evde mi, bir yoga merkezinde mi, bir spor merkezinde mi yapılmalı? Her üçünün de olabileceğini düşünüyorsanız, yararlılık sıralamasına göre açıklayınız.

İnsan kendi yoga pratiğini her yerde yapabilir; önemli olan öz disiplindir. Öz disiplini olmadığı için sürekli bir hocanın dersine girme ihtiyacı olanlara yoga merkezini tavsiye ediyorum. Belki daha bütünsel bir yoga dersi alırlar umuduyla.

İlk öğrencinizi/öğrencilerinizi ve ilk dersinizi hatırlıyor musunuz? O güne dönerek yaşadıklarınızı anlatır mısınız? 

İlk dersim aşramda 44 kişilik bir sınıfa kapalbathi kriyasını öğretmekti. Hemen kendi kendime bir teknik geliştirdim. Ben aynı zamanda yabancı dil öğretmeniyim ve öğretmek benim doğal işim. Yani sıkıntı çekmedim.

Verdiğiniz derslerde en çok hangi yoga uygulamalarına yer veriyorsunuz? (Asanalar, pranayama çalışmaları, kriyalar, bandhalar, meditasyon çalışmaları) 

Olabildiğince holistik; prathayara, dharana, dhyana, pranayama, kriyalar, bandhalar, asanalar ve derin gevşeme. Ayrıca yogayı destekleyen tantra, şifa, bilinç altı olumlamaları vs gibi başka teknikler de kullanıyorum

Battaniye, yastık, kemer, yoga blokları gibi malzemelerin kullanımını destekliyor musunuz? 

İhtiyacı olanlara öneriyorum Her bir öğrencim farklı. Ayurveda uzmanıyım ve bu bağlamda her bir bireyin aslında pratiğinin kendi doğasına uygun olması gerektiğini düşünüyorum. Örneğin vata derin gevşemede battaniye kullanmalı ama belki pittanın ihtiyacı olmaz.

Gözlemlediğiniz kadarıyla öğrencilerinizin yogaya başlama sebepleri nelerdir?

Günümüzde daha spiritüel gelişimi için başlayan neredeyse hiç yok, çoğunluk bel ve boyun fıtığı, rahatlamak, bedenini formda tutmak yani genelde fizik beden sorunları ya da kaygılarıyla başlıyor

Size göre ülkemizde evde veya bir merkezde yogaya başladıktan sonra sürdürememenin sebepleri nelerdir?(Örnek: Öğrencinin kendisinden kaynaklanan öz disiplin sorunları, bilgi eksikliği, maddiyat, eğitimcinin yetersizliği, yoganın tanımıyla ilgili net olmayan ifadeler, yoga hakkındaki bilgi eksikliği...) 

Bence Türk toplumunun en büyük sorunu öz disiplin sadece yoga değil her konuda. Ben uluslararası bir yoga inziva merkezi sahibiyim ve çok yabancı öğrencim var. Buna dayalı olarak karşılaştırma yapmaya çok fırsatım oldu ve oluyor. Türk öğrencilerim interneti açıp oradan bir uygulama bulup kendi kendilerine yapmaktan bile acizler. Bunun temelinde küçük yaşta beden eğitimi neredeyse hiç verilmeyen bir toplum olmamızdır. Nihayetinde hatha yoga öncelikle fizik beden disiplinidir ve sonrasında diğer bedenlerle çalışmalara geçilir.

Ülkemizde Yoganın daha geniş kitlelere ulaşması için neler yapılması gerektiğini düşünüyorsunuz? 

Şuan bence yeterli hoca yetişiyor ancak bunların %80 i İstanbulda konumlanmış durumda. Anadoluda eğitmen yetiştirmek gerek

Yoga eğitimlerinin ülkemizin koşulları için pahalı olduğunu düşünüyor musunuz?

Artık değil...5 TL'ye bile yoga dersi veriliyor İstanbul'daki bazı merkezlerde

Sizce yoganın yurt dışında (ABD ve Avrupa) ülkemize göre çok daha yaygın olmasının sebepleri nelerdir? (Örnek: Eğitim, tanıtım, ulaşılabilirlik, çalışma koşulları, gelir seviyesi, din kültürü, bedensel kültür, spor kültürü, moda vs)

Onların yogaya daha çok ihtiyaçları vardı ve kendi kültürel yoga geleneklerini  yüzyıllar önce kaybetmişler dolayısıyla daha önce başladılar ve orada daha yaygın. Hindistan’da halkın pek azının yoga yaptığını ve bunların çoğunun da Mumbai gibi büyük kentlerde olduğunu biliyor musunuz?

Yurtiçi/Yurtdışı Yoga tatilleri hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Ben destekliyorum ve zaten o işi yapıyorum. Yoga tatillerinin bir inziva tadında olması gerektiğini ve kişinin kendiyle kalmasına izin verilmesi ve kendini tanıma yolunda farkındalığını arttırması için katalizör olunması gerektiğini düşünüyorum. Kim olacak bunu? Tabi ki hoca, yani yoga tatili bir yaz tatili olursa pek anlamı yok tabii.

Çocuk, ileri yaş, hamile ve terapi yogası hakkındaki düşünceleriniz nelerdir? 

Hepsinde de dersler veriyorum.  Olması gerektiğini düşünüyorum. Sonuçta bir gebeyi ya da 60 yaşın üzeri bir kişiyi tempolu mainstream bir yoga dersine sokamazsınız. Çocuk ta aynı şekilde en azından dikkat süresi vs anlamında farklı eğitilmeli

Türkiye'de yoganın gelişimine katkıda bulunduğunu düşündüğünüz eğitmenleri belirtebilir misiniz?

Hepsi olumlu ya da olumsuz katkıda bulunuyor. Gelişiminden öte yaygınlaşmasına en çok sanırım Zeynep Aksoy ve onun takip ettiği Godfrey ekolü neden oldu. Türkiyede en çok hoca yetiştiren o olduğuna göre.

Her yoga eğitmeninin, hatta yoga yapan herkesin mutlaka okuması gerektiğini düşündüğünüz kitaplar nelerdir?

Asana, Mudra, Bandha, Prana- Swami Satyananda Saraswati ve Bihar School of Yoga’nın birçok yayını

Her gün evde sadece 10 dakikalık bir yoga uygulaması için mutlaka yapılmasını önereceğiniz, çok önemli bulduğunuz asanalar hangileridir?

Eğer ayrılacak zaman 10 dk ise bence nefesle temas, boyun, omuz ısıtma ve omurga için kedi ve bacaklar için aşağı bakan köpek. Ben düzgün bir ısınma yapmaksınızın hiçbir asanayı yapma taraftarı değilim o bağlamda 10dk için sadece nefes asanayı düşünmeye bile değmez diyebilirim.

Son olarak eğitim verdiğiniz merkezin adını, semtini, telefonla iletişim bilgilerinizi ve varsa blog veya internet sitesi bilgilerinizi paylaşır mısınız?

Ben genelde kurucusu olduğum Surya Yoga ve Ayurveda’da yoğunlaştırılmış programlar ya da yerel halka dersler veriyorum. İstanbul’da Hariom, Merih Kenet, Gurudwara, Radia, Open Yoga gibi merkezlerde de eğitimler verdim. www.suryaturkey.com


Hiç yorum yok: