asliberry

Yoga Röportajları - Elvan Eti

Yoga sözcüğünü ilk ne zaman duydunuz?

1993 ya da 1994 yılında duydum. Sevgili dostum Victor’un dükkanında otururken içeri giren bir grup Hindistan’dan geliyordu ve konuştuklarından neredeyse tek kelime anlamamıştım:)

Yoga'yı önce asanalarla mı, meditasyonla mı tanıdınız?

Her ikisi birden. Çünkü hocam Nazmi Gür, her dersi derin gevşeme ve meditasyonla bitirir.

Yoga'ya nasıl başladınız? (Örnek: Bir tavsiye, bir arkadaş, bir ilişki, bir tesadüf, bir sağlık problemi, ruhsal bir arayış, kilo kontrolü...)

Amerika’da yaşayan bir arkadaşım kesin dönüş yapmıştı. O eşinden ayrılmış, ben de doktora yapmamaya karar vermiştim. İkimiz de iyi hissetmiyorduk. Yoga onun fikriydi. Ben havuza gitmeyi önermiştim. Sonra evimin tam arkasındaki apartmanda bir ashram bulunca yogaya başladık.

Yoga'ya evde kendi kendinize mi, bir eğitmenle mi başladınız?

Eğitmenle başladım. Herkese tavsiyem de budur. Hatta mutlaka eğitmen hakkında da referans olmalı. Her salon, her hoca size uygun olmayabilir…

İlk denemenizden sonra sizi ikinci defa yoga yapmaya ve devam etmeye sürükleyen duygu ve düşünceler nelerdi?

O gece uzun zamandır uyuyamadığım kadar güzel uyumuştum.

Yoga sözcüğünü ilk duyduğunuzda anladığınızla, bugün yaşadığınız yogadan anladıklarınız arasındaki farklar nelerdir?

Bambaşka şeyler. Mesela o zaman yoga bir yaşam biçimi diye düşündüğümde gözümün önüne gelen şeylerle, şu an gelenler bambaşka. Sonuç olarak artık “ne kadar insan varsa o kadar yoga vardır” ne demek anlayabiliyorum.

Yoga yapmaya başladıktan sonra yaşamınızda meydana gelen zihinsel/ruhsal/fiziksel değişiklikler nelerdir?

İlk altı yıl yoga sadece bedenimle ilgiliydi, sonra yavaş yavaş ruhsal bir değer kazandı hayatımda. Zihinsel olarak da bu konudaki bilgim her gün artıyor diyebiliriz.

Yoga’nın sizi en çok şaşırtan tarafı nedir?

Dönüştürücü gücü.

Kendi yoga yolculuğunuzla ilgili en büyük hayaliniz nedir?

Yoga çalışmalarıma katılan çocukların bir gün sokakta karşıma çıkıp, bunun hayatlarındaki değerli katkılardan biri olduğunu anlatarak boynuma sarılmaları:)

Yoga eğitmeni olmaya karar verdiğinizde kaç yıldır yoga yapıyordunuz?

Üç.

Sizce Yoga evde mi, bir yoga merkezinde mi, bir spor merkezinde mi yapılmalı? Her üçünün de olabileceğini düşünüyorsanız, yararlılık sıralamasına göre açıklayınız.

Bence bir yoga nerkezinde hatta ashram felsefesini özümsemiş bir merkezde yapılmalı. Spor salonunda yapılmasına sıcak bakmıyorum. Belli bir seviyeden sonra evde de yapılabileceğini düşünüyorum.

İlk öğrencinizi/öğrencilerinizi ve ilk dersinizi hatırlıyor musunuz? O güne dönerek yaşadıklarınızı anlatır mısınız?

Korkudan ödüm patlamıştı. Korku koku olup etrafa yayılacak diye endişe etmiştim. Sonra yavaş yavaş tanışma oyunu başladı… En son hepimiz yerde dinleniyorduk! Kendimi bir bulutun içinde hissetmiştim.

Verdiğiniz derslerde en çok hangi yoga uygulamalarına yer veriyorsunuz? (Asanalar, pranayama çalışmaları, kriyalar, bandhalar, meditasyon çalışmaları)

Asana ve pranayamalar benim derslerimin olmazsa olmazı elbette. Çocuklarda küçük dinlenmeler yapıyoruz ders sonunda ama buna meditasyon diyemeyiz.

Battaniye, yastık, kemer, yoga blokları gibi malzemelerin kullanımını destekliyor musunuz?

Evet, kişinin bedenen rahat etmesi ve duruştan tam fayda sağlayabilmesi için gerektiğinde kullanılabilir.
               
Gözlemlediğiniz kadarıyla öğrencilerinizin yogaya başlama sebepleri nelerdir?

Benim çalıştığım yaş grubu oyun çocukları. Yoga onlar için kırk dakikalık bir eğlence:) Bir de ergenlerim var, onlar antremanlarda başarılarını arttırmak için nefes çalışıyor ve başarılı da oluyorlar.

Size göre ülkemizde evde veya bir merkezde yogaya başladıktan sonra sürdürememenin sebepleri nelerdir?(Örnek: Öğrencinin kendisinden kaynaklanan özdisiplin sorunları, bilgi eksikliği, maddiyat, eğitimcinin yetersizliği, yoganın tanımıyla ilgili net olmayan ifadeler, yoga hakkındaki bilgi eksikliği...)

İnsan kendine iyi geleni, tam olarak iyi hissettiğinde bırakma eğilimindedir. Ve ne kadar insan varsa, eminim o kadar da farklı sebep sayılabilir.

Ülkemizde Yoganın daha geniş kitlelere ulaşması için neler yapılması gerektiğini düşünüyorsunuz?

Büyük şehirler dışındaki yerlere de tanıtım amaçlı eğitimler götürülebileceğini düşünüyorum.

Yoga eğitimlerinin ülkemizin koşulları için pahalı olduğunu düşünüyor musunuz?

Bazı eğitimlerin haddini aşan rakamlara verildiğini düşünüyorum. Amacını şaşıran insanlar her yerde var…

Sizce yoganın yurt dışında (ABD ve Avrupa) ülkemize göre çok daha yaygın olmasının sebepleri nelerdir? (Örnek: Eğitim, tanıtım, ulaşılabilirlik, çalışma koşulları, gelir seviyesi, din kültürü, bedensel kültür, spor kültürü, moda vs)

Batı yogayı 1960’lı yılların sonunda keşfetti. Bence başka bir sebebi yok.

Yurtiçi/Yurtdışı Yoga tatilleri hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Bir ashram çalışması mutlaka keyifli olacaktır. Tatil derseniz, mekan ve hocaya göre o kadar farklılık gösterir ki..

Çocuk, ileri yaş, hamile ve terapi yogası hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Her biri yoga bilmek ve uygulamak dışında özen ve bilgi isteyen alanlar. Eğitimleri alınmadan asla yapılmamalı.

Türkiye'de yoganın gelişimine katkıda bulunduğunu düşündüğünüz eğitmenleri belirtebilir misiniz?

Nazmi Gür, Aylin Tokcan dışında adını verebilecek kadar çalışmalarına yakın olduğum hoca yok şimdilik.

Her yoga eğitmeninin, hatta yoga yapan herkesin mutlaka okuması gerektiğini düşündüğünüz kitaplar nelerdir?

Böyle bir liste veremem ama Osho’nun konuşmalarından derlenen seriler ve Michael Ende’nin Momo’su ilk aklıma gelenler.

Her gün evde sadece 10 dakikalık bir yoga uygulaması için mutlaka yapılmasını önereceğiniz, çok önemli bulduğunuz asanalar hangileridir?

Güneşe selam yapılabilir.

Son olarak eğitim verdiğiniz merkezin adını, semtini, telefonla iletişim bilgilerinizi ve varsa blog veya internet sitesi bilgilerinizi paylaşır mısınız?

Birkaç farklı adreste ders veriyorum ve zaman zaman bilgileri blogda paylaşıyorum. Blog adresim: www.ejderhalaryalansoylemez.blogspot.com, www.yaramazteyzeler.blogspot.com

Üç yıldır düzenli ders verdiğim okul: Küçük Karabalık  Çocukevi
Atölyeler: Hokus Pokus ve J.O Stüdyo
Bana ulaşabileceğiniz ve bilgi alabileceğiniz adres: Elvan L. Eti, eti.elvan@gmail.com