asliberry

Kapal Bhati- Ön Beyin Temizliği

Bu yazıyı http://etresoi.ch/ sitesinden Denis isimli kullanıcı yayınlamıştı. Binnur'dan Türkçeye çevirmesini rica etmiştim. 2009 Yılında ortak bir blog tutma girişiminde bulunmuştuk. Orada yayınladık. Ancak bu girişimimizi çok uzun sürdüremedik. Yazının kaynak linkini verdim ama şu anda link çalışmıyor. Sanırım yayından kaldırılmış. Yoga uygulamaları ile ilgili Türkçe kaynak o kadar az ki. Maalesef  ülkemizde yayınlanan yoga kitapları da çoğunlukla Asanalar'ı anlatıyor. Sanki Yoga sadece Asanalar'dan ibaretmiş gibi. Özellikle Kriya'lar, Bandhalar, Mudralar hakkında geniş kapsamlı Türkçe kaynak ben bulamadım. Bilen varsa ve paylaşırsa çok sevinirim.


Kapal Bhati- Ön Beyin Temizliği



Ön beyin lobları dürtü kontrolü, muhakeme, dil üretimi, çalışma hafızası, motor fonksiyonlar, seksüel davranış, sosyalleşme, problem çözme inisiasyonu, yüz hareketleri, planlama yetenekleri, koordinasyon ve motivasyonda rol alır.

Ön lobları zarar gören insanlar planlama koordinasyon, kontrol ve uygulama gibi bilişsel konularda problemler yaşarlar. Zaman zaman düşünmeden hareket eder, planlama ve karmaşık adımlar gerektiren faaliyetlerde sıkıntı yaşar, bir değişiklik gerektiği zamanlarda bir durum veya davranış modeli üstünde israr ederler.

Dopamin duyarlı nöronlar, öncelikli olarak ön loblarda bulunur. Dopamin sistemi memnuniyet, uzun dönem hafızası, planlama ve dürtü ile bağlantılıdır. Dopamin talamustan ön beyine gelen algısal bilgileri seçmeye ve sınırlandırmaya eğilim gösterir.

Ön lobların uygulama fonksiyonları diye adlandırılan fonksiyonları bugünkü davranışlarımızın gelecekteki sonuçlarını algılayabilme, iyi ve kötü arasında seçim yapabilme (ya da daha iyi ve en iyi arasında seçim yapabilme), kabul edilemez sosyal tepkileri bastırma ve olaylar, nesneler arasındaki benzerlikler ve farklılıkları saptayabilmeyi içerir.

Ön loblar aynı zamanda görev tabanlı olmayan uzun dönem hafızasını korumada da önemli bir rol alır. Bunlar genelde beynin limbik sisteminden toplanan bilgiler olan duygularla bağlantılı anılardır ve daha yüksek ön beyin merkezlerince sosyal olarak kabul edilebilir normlara uymak üzere dönüştürülürler(bakınız yukarıdaki paragraftaki uygulama fonksiyonları).

Ön loblar hem beynin alarm merkezinden hem de limbik bölgelerden bolca sinirsel girdi alır.

Kapal Bhati
“Kapal” kafatası ve “Bhati” de arınma demektir. Bu pratik (eylem) kafayı temizleyip arındırdığı için ismi buradan gelir.

Kalp veya tansiyon sorunu olan insanlar bu pratiği ancak bir uzman tavsiyesi ile yapmalıdırlar. Eğer şeker veya peptik ülserden yakınıyorsanız bu pratikten sakınmanız tavsiye olunur.

Metod:
Sandalyede oturur pozisyonda ya da Siddhasana, Padmasana veya Vajrasana şeklinde iken sırtınızın, boynunuzun, başınızın dik durduğuna emin olun. Bedeninizde herhangi bir gevşeklik veya kambur duruş hali olmamalı. Bununla beraber sakin, huzurlu bir pozisyonda oturuyor olun. Yavaşça gözlerinizi kapatın. Abdominal kaslarınızı kasıp içe çekerek (karın bölgenizden) güçlüce nefes verin.

Otomatik olan nefes almaya odaklanmaya gerek yoktur. Odaklanma yalnızca nefes vermeye olmalıdır.

Bunu (nefes vermeyi) ara vermeden bir dakikada 11 kez yapın. Başlangıçta yavaşça yapın ve yavaşça tempoyu ve gücü arttırın. 11 turdan sonra tamamen soluk verin ve anüsünüzü olabildiğince içeri çekerek bir süre oyle durun. Olabildiğince uzun süre öyle kalın ve yavaşça soluk alın. Bu Kapal Bhati’nin ilk raundudur. İlk başta yeni başlayanlar yalnızca 2 tur yapmalıdır, ardından yavaş yavaş 5 tura çıkılabilir. Turlar derce derece 11 ila 30 dakika arasında uzatılabilir.

Bu temizliği yaparken soluk verişlerinizde vücudunuzdan tüm hastalıkları attığınızı düşünün. Kızgınlık, açgözlülük, egoistlik gibi mental sapmalar gösteren kişiler verdikleri hava ile tüm negatif ve incitici elementleri de attıklarını hayal etmeliler. Bu şekilde nefes verirken hastalıklardan kurtulduğunu düşünmek kişiye özel bir fayda sağlar.

Bu temizliği başlangıçta 3 dakika kadar yapın ve 5 dakikaya zamanla varın. Başlangıçta (her tur arasında) yorgunluk hissediyorsanız biraz dinlenip devam edin. İki ay kadar uygulamadan sonra herhangi bir yorgunluk hissetmeden 5 dakika kadar bu beyin temizliğini gerçekleştirmiş olacaksınız. Bu olması gereken süredir. Başlangıçta sırtınızda ya da karnınızda biraz ağrı hissedebilirsiniz. Fakat bu bir süre sonra yok olacaktır.

Faydaları:
Kapal Bhati tüm sinir sisteminin gençleştiği çok önemli bir temizlenme yöntemidir. Karın bölgesindeki gereksiz yağlar azalır ve akciğerlerdeki soğuğa bağlı balgam azalır. Beynin ön lobları büyük oranda oksijenlenir ve nefes sistemi güçlenir.


Kaynak Site
Çeviren: Binnur Akhun Önen

6 yorum:

Anonim dedi ki...

Aslı,
okuyunca sanki çok kolay yapılacak gibi. gerçekten yoruluyor mu insan?
ben de yapmak istiyorum bunu ama böyle yoga ile alakasız birisi yapsa olur mu yani bir öncesi falan olmalı mı?
sevgiler

asliberry dedi ki...

Adsız herkes yapabilir, istersen youtube'dan açıp uygulamaları izleyebilirsin. Kesinlikle nefes almaya çalışmayacaksın. Sen sadece ritmik olarak hızla burundan nefes vereceksin, nefes alım otomatik gerçekleşiyor. Ben ilk çözdüğümde çok şaşırmıştım. Sistem otomatik çalışıyor. Dimdik otur, yerde oturmaya alışık değilsen sandalyede de olur. Ancak mutlaka dik dur. Nefesini hızla verirken göbeğini içeri çek, göbeğini saldığında nefesin de otomatik alındığını göreceksin. Ben günde 1 saat yoga yapın, yok efendim şu kadar nefes çalışın, meditasyon yapın falan tarzı söylemlerden yana değilim. Ben 2009 yılında yogaya kendi kendime başladım. Toplamda çok ama çok basit 4-5 hareket yapabiliyordum, hepsi de ayakta hareketlerdi, 10 dakika bile sürmüyordu ama inanılmaz faydasını gördüm. Bütün ağrılarımı gidermişti. Sonra uzun bir ara verdim, iş stresi yüzünden sigaraya başladım, sağlıksız bir dönem geçirdim ama yoga yaptığım o 10 aylık süreyi hiç aklımdan çıkaramadım. Bir iyilik sağlık hali bu ve insan bir kere başlayınca kanına giren bir şey. Tekrar başladığım için çok mutluyum. Kapalbhati'yi ilk yaptığında başın dönebilir. Eğer tansiyon sorunun varsa yapma. Yavaş başla, ilk gün 5 nefes yeter. Bu sayılar taşa yazılmış değili rahatça kaç kere yapabiliyorsan deneye deneye arttırabilirsin. Bunu genellikle güne başlarken, sınav öncesi, uyku açmak için, metabolizmayı hızlandırmak için kullanabilirsin. Sadece 21 gün dene önceki halinle farkını gör.

Anonim dedi ki...

Asli yuksek tansiyon mu dusuk tansiyon mu yoksa her ikisi icin de mi gecerli yapmamak? Bir de seni yorucak bir sorum olucak ama eger hocana sorabilirsen cok sevinirim wallenberg sendromu gecirmis bir insan icin ne yapmasini onerir? Kotu durumda degil tutulan bir yeri yok hafif denge kaybi ve bir taraf sicak- soguk ve aci hissetmiyor...
Blk...

asliberry dedi ki...

Merhaba sorularınızı bastırdım, hafta sonu yoga hocama soracağım.

asliberry dedi ki...

Benim kullandığım yoga kitabında Bir de Kapalabhati için Sınırlamalar arasında şunlar var: Yüksek tansiyon ve kalp hastaları, epilepsi, vertigo, fıtık, gastrit, ülser, spondilosis hastaları, disk kayması olanlar, adet ve hamilelik dönemindekiler uygulamamalıdır.

Wallenberg sendromu'nu hocama ayrı soracağım.

asliberry dedi ki...

Merhaba, bugün yoga hocamla konuştum. Wallenberg sendromunu daha önce duymadığım için internetten bir kaç tanım da bastırıp götürdüm.

Özellikle pranayama (nefes) çalışmalarını önerdi. Kapalabhatinin yanı sıra ses rezonans teknikleri çok iyi gelir dedi.

Nefes teknikleri deyince insanlar bunun derin nefes alıp vermek olduğunu sanıyorlar. Maalesef yogaya başlamadan önce ben de öyle sanıyordum. Aslında nefes tekniklerinde nefesimiz normal ritminde alınıp veriliyor sadece çeşitli mimik hareketlerle diyafram, göğüs veya köprücük kemiği nefesi gibi bölgesel nefesler alıp verebilme çalışmaları yapılıyor. Nihai amaç da tam nefes yani yogik nefes alabilmek. Ayrıca biyoritmi ayarlama, dengeleme, zihinsel sağaltım için de çeşitli nefes teknikleri var. Özellikle ses rezonans tekniğinin hem beyin için, hem tüm vücut için sayısız faydası var.

Yalnız hocam, rahatsızlık fizik bedende olduğu için dolaşımı düzeltmek gerekiyor, bunun için de asanaları yani yoga hareketleri yapması gerekiyor dedi. En azından güneşi selamlama serisini mutlaka yapmalı ki dolaşım düzelsin dedi.

Yalnız şöyle bir şey var, bu uygulamaları düzenli ve sürekli yaparsan faydasını görüyorsun. Zaten eğer bir süre sabır gösterip yaptığında ne kadar iyileştiğini görünce, sürekli yapmak isteyeceksin.

Umarım faydası olur.

Güneşi selamlama videosu

http://www.youtube.com/watch?v=UfyVHQ3cssU

Önce baştan sona izleyin, ilk gün yavaş yavaş 1 tur (1 sol ayakla, 1 sağ ayakla) İkinci gün 2 tur, git gide artırarak yaparsınız. Denge sağlamak zor gelebilir, bu nedenle gözünüz açık yapın.