asliberry

Yoga Röportajları - Zeynep Aksoy

Yoga sözcüğünü ilk ne zaman duydunuz?


Hatırlamıyorum ama Amerika'da üniversite'deyken ilk yoga dersine katıldım.

Yoga'yı önce asanalarla mı, meditasyonla mı tanıdınız?

Asana ile

Yoga'ya nasıl başladınız? (Örnek: Bir tavsiye, bir arkadaş, bir ilişki, bir tesadüf, bir sağlık problemi, ruhsal bir arayış, kilo kontrolü...)

Etrafımda vardı, bir kaç derse katılmıştım. Ancak o zaman erkek arkadaşım Ali Kazma bana 'güya Budizm'ı seviyorsun ama ne yapıyorsun ki?' şeklinde beni sorgulamıştı, Yoga, Budizm'den ayrı ama yine de beni spiritüelliğim konusunda sorgulamıştı ve işe yaradı! 26 yaşımda ciddi olarak yogaya başlamama vesile oldu.

Yoga'ya evde kendi kendinize mi, bir eğitmenle mi başladınız?

 Eğitmenle

İlk denemenizden sonra sizi ikinci defa yoga yapmaya ve devam etmeye sürükleyen duygu ve düşünceler nelerdi?

İyi bir hoca olması. Önceki derslere tekrar dönmemiştim, ama bu seferki hoca ve hareketler, atmosfer tekrar geri dönmeme sebep oldu. Bedenimde iyi hissettim.

Yoga sözcüğünü ilk duyduğunuzda anladığınızla, bugün yaşadığınız yogadan anladıklarınız arasındaki farklar nelerdir?

Dünyaya bakış açım dönüşüme uğradı. Herhalde kısacası ilk başta 'yoga'yı dışımda bir şey zannediyordum. Artık yogayı kendimi dürüstçe tanımam için bir araç olduğunu görüyorum. Dışarda bir şey yok.

Yoga yapmaya başladıktan sonra yaşamınızda meydana gelen zihinsel/ruhsal/fiziksel değişiklikler nelerdir?

Duygusal dengelenme, bedenimde rahatlık, duyarlılığın artması başta gelen farklar. Daha sonra inançlarda sorgulama başlıyor- temel inandığım şeyler- 'ben yetersizim' ya da 'ancak başkaları beni beğenirse değerliyim' gibi inançlarım zayıflamaya başlıyorlar.

Yoga’nın sizi en çok şaşırtan tarafı nedir?

Çok yönlü olması ve tek bir şey olmaması, hayat gibi.

Kendi yoga yolculuğunuzla ilgili en büyük hayaliniz nedir?

Saydam olarak mutlu bir kişi olabilmek, mutluluğumu ve coşkumu yaşayabilmek.

Yoga eğitmeni olmaya karar verdiğinizde kaç yıldır yoga yapıyordunuz?

Herhalde ilk yılda karar verdim ama eğitim almam 4 yıldan sonra oldu. 4 yıldır ciddi yoga yapıyordum.

Sizce Yoga evde mi, bir yoga merkezinde mi, bir spor merkezinde mi yapılmalı? Her üçünün de olabileceğini düşünüyorsanız, yararlılık sıralamasına göre açıklayınız.

Evde en yararlısı, o gücü toplamak ve uygulamak hayat boyunca yanınızda kalacak bir şey- hem meditasyon hem şifa, kendinizi sevme yolu. Sonra hocaya göre ya spor merkezi ya da yoga merkezi, fark etmez.

İlk öğrencinizi/öğrencilerinizi ve ilk dersinizi hatırlıyor musunuz? O güne dönerek yaşadıklarınızı anlatır mısınız?

İlk hocalık eğitimimde San Francisco'da ilk dersimi vermiştim, anormal 'poz' ve sahte gelmişti sesim kendime, şimdi öğrencilerimde de o gerginliği görüyorum. Şimdi ise Bodrum'da 3-4 kişiye ders veriyorum ve sanki içimi açıyorum, çok samimi, güzelliklerle dolu geliyor.

Verdiğiniz derslerde en çok hangi yoga uygulamalarına yer veriyorsunuz? (Asanalar, pranayama çalışmaları, kriyalar, bandhalar, meditasyon çalışmaları)

En fazla zaman asana ile geçiyor, ama kesinlikle meditasyon, nefesi bandha ve kriya yaptırıyorum artık her ders. Eskiden yaptırmazdım. Herhalde asana 1 saat, diğerleri hepsi beraber yarım saat.

Battaniye, yastık, kemer, yoga blokları gibi malzemelerin kullanımını destekliyor musunuz?

Evet.

Gözlemlediğiniz kadarıyla öğrencilerinizin yogaya başlama sebepleri nelerdir?

Moda, arayış, sağlık sorunları, mistik şeylere duyulan ilgi… hepsi var içinde. Yoga çok yönlü her türlü meraklıyı çekiyor.

Size göre ülkemizde evde veya bir merkezde yogaya başladıktan sonra sürdürememenin sebepleri nelerdir?(Örnek: Öğrencinin kendisinden kaynaklanan öz disiplin sorunları, bilgi eksikliği, maddiyat, eğitimcinin yetersizliği, yoganın tanımıyla ilgili net olmayan ifadeler, yoga hakkındaki bilgi eksikliği...)

Ülkemize has değil, her yerde belirli bir oran insan yeni başladığı bir şeye devam edermiş, %10 gibi. %30 severmiş. Eğer her başlayan devam etseydi, binlerce öğrenci olurdu ve sınıflara sığmazlardı!

Ülkemizde Yoganın daha geniş kitlelere ulaşması için neler yapılması gerektiğini düşünüyorsunuz? 

Ben hoca yetiştirmeye inanıyorum. Kim o kitlelere ders verecek!?

Yoga eğitimlerinin ülkemizin koşulları için pahalı olduğunu düşünüyor musunuz?

Benim eğitimim bence pahalı değil. 6 ayda 3500 TL'ye gelse diyelim ki…. hoca olunca bu parayı 35 özel ders vererek geri kazanmak mümkün.

Sizce yoganın yurt dışında (ABD ve Avrupa) ülkemize göre çok daha yaygın olmasının sebepleri nelerdir? (Örnek: Eğitim, tanıtım, ulaşılabilirlik, çalışma koşulları, gelir seviyesi, din kültürü, bedensel kültür, spor kültürü, moda vs)

Daha önce bu ülkelerde moda oldu. Ancak Türkiye nüfusunda bakılırsa bence Türkiyede de sayılar yüksek. Mesela Avrupa'da Londra dışında Cihangir Yoga gibi büyük merkez yok. En popüler olduğu ülkeler herhalde İngiltere, Amerika, Rusya, Almanya. Diğer Avrupa ülkelerinde yine Türkiye gibi standartla ve sayılar, hatta daha az olabilir.

Yurtiçi/Yurtdışı Yoga tatilleri hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?

Pozitif düşünüyorum. İnziva ya da tatilde yogayla daha derinden tanışıyoruz. Doğada olmak çok meditatif olabiliyor.

Çocuk, ileri yaş, hamile ve terapi yogası hakkındaki düşünceleriniz nelerdir? 

Ayırım yok zaten- herkes yoga yapabilir. Bu ayırımlar serbest ekonomi sisteminde yaratılan sınıflandırmalar. Geleneksel olarak Hindistan'da zaten çocukken yogaya başlanır, yaşlılığa kadar sürer. Tabii tempo ve stil değişikliğini anlatmak için bu sınıflandırmalar var.

Türkiye'de yoganın gelişimine katkıda bulunduğunu düşündüğünüz eğitmenleri belirtebilir misiniz? 

Cihangir Yoga, YogaŞala, Yogatime, Nefess gibi stüdyolarda bulunan eğitimlerin hepsi.

Her yoga eğitmeninin, hatta yoga yapan herkesin mutlaka okuması gerektiğini düşündüğünüz kitaplar nelerdir?

Yogananda- Bir Yogi'nin Hayatı, Siddartha (Herman Hesse)

Her gün evde sadece 10 dakikalık bir yoga uygulaması için mutlaka yapılmasını önereceğiniz, çok önemli bulduğunuz asanalar hangileridir?

Nauli, Güneşe Selam ve Omuz Duruşu

Son olarak eğitim verdiğiniz merkezin adını, semtini, telefonla iletişim bilgilerinizi ve varsa blog veya internet sitesi bilgilerinizi paylaşır mısınız?

Cihangir Yoga, 0212 243 1993

Asliberry'nin Notları:
Zeynep Aksoy hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak için Cihangir Yoga ve Advayta Yoga sitelerini ziyaret edebilirsiniz. Zeynep Aksoy'un 2004 yılında çıkan bir yoga eğitimi DVD'si mevcuttur. (Yoga'ya  başladığım yıl (2007'de) körük nefesini bu DVD'den öğrenmiştim. Çok iyi bir eğitim DVD'sidir.) Ayrıca Cihangir Yoga sitesinden yoga hocalarının yazılarının yayınlandığı ortak blog girişimindeki Zeynep Aksoy yazılarına da bu linkten ulaşabilirsiniz.

Hiç yorum yok: