asliberry

Yoga Röportajları - Ayfer Altunkaya

Yoga sözcüğünü ilk ne zaman duydunuz?
12 Yıl önce

Yoga'yı önce asanalarla mı, meditasyonla mı tanıdınız?
Asanalar

Yoga'ya nasıl başladınız? (Örnek: Bir tavsiye, bir arkadaş, bir ilişki, bir tesadüf, bir sağlık problemi, ruhsal bir arayış, kilo kontrolü...)
Bilkent sports üyesiyim. 2000 Yılında derslere girerek yogayı anlamaya ve yapmaya başladım.

Yoga'ya evde kendi kendinize mi, bir eğitmenle mi başladınız?
Spor clubünde başladım.

İlk denemenizden sonra sizi ikinci defa yoga yapmaya ve devam etmeye sürükleyen duygu ve düşünceler nelerdi?
Yogadaki içsel ruh hoşuma gitti. Bir nevi bağımlılık yaptı. İlk yaptığım zamanlarda sadece bedenim içindi. Sonra bende bağımlılık yaptı. Aklımda daha derinleşme ve daha ince detaylara girme fikri ile kitaplardan araştırmaya ve dersleri düzenli takibe başladım. Son savasanayı ilk zamanlar işim var deyip hocadan izin alarak terk ederdim. Sonraları anladım ki yoga bir bütün. Asanası, meditasyonu, konsantrasyonu, nefesi, duyuların içe çekilmesi ile...Eğitmen olmaya karar verdim ve bu yol öğrenmemde engel değil. Her şey devam ediyor. Öğrenci gibi günde 4 saat kendi bilgilerime katkı için ders çalışırım.

Yoga sözcüğünü ilk duyduğunuzda anladığınızla, bugün yaşadığınız yogadan anladıklarınız arasındaki farklar nelerdir?
Bedeni hareket ettirmekti. Ama şu an daha meditatif bakıp kendimi dinlemeyi ve sakinleştirmeyi öğrendim.

Yoga yapmaya başladıktan sonra yaşamınızda meydana gelen zihinsel/ruhsal/fiziksel değişiklikler nelerdir?
Daha sakin dingin ve huzurluyum. Olaylara ve yaşama bakışım daha hırs yapmadan. Kabul etme toleransım değişti. Daha esneğim.

Yoga’nın sizi en çok şaşırtan tarafı nedir?
Egolarım, kibirim insanlara ve doğaya, hayvanlara yaklaşımım değişti.

Kendi yoga yolculuğunuzla ilgili en büyük hayaliniz nedir?
Yogayı doğru olarak kendimde harmanlayıp, geniş kitlelere sevdirmek ve tanıtmak. Daha doğru anlatmak.

Yoga eğitmeni olmaya karar verdiğinizde kaç yıldır yoga yapıyordunuz?
10 yıl aktif yaptım. Ama derinlere inmek için eğitim almaya karar verdim. Felsefesi ile.

Sizce Yoga evde mi, bir yoga merkezinde mi, bir spor merkezinde mi yapılmalı? Her üçünün de olabileceğini düşünüyorsanız, yararlılık sıralamasına göre açıklayınız.
Evde yoga: Temel alındıktan sonra olabilir. Ama önce asanaları hizalamayı bir eğitmenden almak gerek. Ancak grup enerjisi ve paylaşımı evde olmaz.

Yoga merkezi: Konu sadece yoga merkezlerinde yogadır. İşin ehli eğitmenler kendi deneyimlerini, bilgilerini paylaşır. Gelenler sadece yogaya odaklıdır. Seçim tektir. Tüm yoga sevenler bu merkezlere gelir. İsteyerek, severek gelirler. Deneyimleri olsa da olmasa da buralarda ilerlerler. Bir nevi aşramdır bu merkezler.

Spor merkezlerinde yoganın ruhu pek hissedilmez. Spor amaçlı olaya bakılır. Ve bedeni hareket ettirme ilk düşüncedir. Kilo verme, fit olma kaygısı ile zihin meşgul ve gergindir. Yoga saatlerine girenler de az sayıdadır.

Yoga merkezleri zihin ruh ve bedene tam manasıyla vakit ayırır. Malzemeleri vardır. Bolster, strap, mat, blok, battaniye…Ama spor komplekslerinde bunlar alınmaz ve derslerde yarım yamalak yapılır…Mat yoktur, eller kayar, strap, blok ve battaniye yoktur, seni desteklemez…

İlk öğrencinizi/öğrencilerinizi ve ilk dersinizi hatırlıyor musunuz? O güne dönerek yaşadıklarınızı anlatır mısınız?
İlk dersler zordur. Heyecan ve akışı unutma zihni meşgul eder, paniklersin. Dokunamazsın korkarsın. Yapılan derslerde unuttuğun sırayı hizalamayı kendin bilirsin. Sınıfta deneyimi yüksek üye de varsa iyice stres olursun. Ama hepimiz bu yollardan geçtik. Yapa yapa, unuta unuta ilerledik. Tecrübe ve çalışma bence bu işi hallediyor. Sakince kendimizi bilerek ilerlemek gerekli diye düşünüyorum. Zira karşımızda ruhlarını ve bedenlerini bize emanet eden güvenen insanlar için eğitmenlerin de aldıkları eğitimin üstüne çok şey koymaları gerektiğine inanıyorum.

Verdiğiniz derslerde en çok hangi yoga uygulamalarına yer veriyorsunuz? (Asanalar, pranayama çalışmaları, kriyalar, bandhalar, meditasyon çalışmaları)
Asanalar benim ilk sıramda. Zira biraz batılı düşünüyorum. Ama son 2 yıldır meditatif ve pranamaya konuları da ders akışlarımda. Çok zaman ayırmasam da. Bandhaları ve shat kriyanın neti ve tratakalarını üyelerime ders içeriğinde yaptırırım, anlatırım. Ders sonlarında meditasyona yer veririm.

Battaniye, yastık, kemer, yoga blokları gibi malzemelerin kullanımını destekliyor musunuz?
Ekol olarak Iyengarı çok seviyorum. Duvar dahil bu destek malzemelerini ders olarak çok kullanırım. Bazen Iyengar, restoratif yoga, yin yoga yaptırırım. Proplar destek malzemeleri olacağı gibi bazen de zorlaştırır germelerde…Ya da bacak arasında blokla cruch yapmada ya da statik durmada…

Gözlemlediğiniz kadarıyla öğrencilerinizin yogaya başlama sebepleri nelerdir?
Bana gelen üyelerim öncelikle pilates eğitmeni olmam sebebi ile gelir. Ama ben yoga dersleri ile onlara yogayı tanıtırım. Yogayı sadece oturup meditatif yanını bilen çok. Aştanga, power ve dinamik yoga vinyasa flow yaptırırım. O zaman anlıyorlar. Bedenlerini, zihinlerini, odaklanmayı. Pilates diye gelen çok üyem yogaya devam etmeye başlar.. Hatta bir erkek üyem kaşıntılarım geçti dedi…Sevdirmek, doğru anlatmak bence şart…

Size göre ülkemizde evde veya bir merkezde yogaya başladıktan sonra sürdürememenin sebepleri nelerdir?(Örnek: Öğrencinin kendisinden kaynaklanan öz disiplin sorunları, bilgi eksikliği, maddiyat, eğitimcinin yetersizliği, yoganın tanımıyla ilgili net olmayan ifadeler, yoga hakkındaki bilgi eksikliği...)
Devam, kişisel ya da hocadan kaynaklı olabilir. Öğrenip evde yapma isteği de maddi açıdan bir engel…Faktörler çok... Aslında çok da sorgulamıyorum. Giden tekrar gelir ya da gelmez.

Ülkemizde Yoganın daha geniş kitlelere ulaşması için neler yapılması gerektiğini düşünüyorsunuz?
Yoga eğitmenler derneği kuruldu. Federasyon olmak gerek. Doğru eğitimli hocalarla çalışılmalı. Branş dersleri için çocuk ,kahkaha, yin, iyengar, hatha, aştanga, kundalini restoratif eğitimleri alınarak ders verilmeli, 2 video izlemekle olmaz. Hamile yogası da keza. İlk aklıma gelenler.

Yoga eğitimlerinin ülkemizin koşulları için pahalı olduğunu düşünüyor musunuz?
Hayır değil. Eğitimin maddi ölçüsü olmaz. İnsana yatırım yapılıyor.

Sizce yoganın yurt dışında (ABD ve Avrupa) ülkemize göre çok daha yaygın olmasının sebepleri nelerdir? (Örnek: Eğitim, tanıtım, ulaşılabilirlik, çalışma koşulları, gelir seviyesi, din kültürü, bedensel kültür, spor kültürü, moda vs)
Yoga yanlış tanıtıldı. Tanıtılıyor da…İlk handikap din olarak yayıldığı kanısı. Budizm, Hinduizm tarikatçılık yapılıyor düşüncesinde. Namaskar mudra yapmayan üyeler var. Ben elimi öyle koymam diyor…

Yurtiçi/Yurtdışı Yoga tatilleri hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Yurtiçinde de var bir çok güzel kamp. Süreç gerekli daha da artacak. Yurtdışındaki yoga kamplarına giden az. Zira çok pahalı.

Çocuk, ileri yaş, hamile ve terapi yogası hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Hepsinin eğitimi şart. Çocuklarla oyun ve imajinasyon yaparak. Yaşlılarla daha destek propları ile terapide daha kassal bilgi donanımı ile çalışmak gerek diye düşünüyorum. Hamileler de riskli gruplar.Ben pilates ve hamile eğitimlerini aldım. Ve üyelerim var. Diğer konularda kaynakçalardan çalıştığım kadarı ile bilgi sahibiyim.

Türkiye'de yoganın gelişimine katkıda bulunduğunu düşündüğünüz eğitmenleri belirtebilir misiniz?
BORA ERCAN,VEDAT HAVLUCU,FERHAN YÜKSEL,AHU KARAN ,ÇAĞ GÜRLE,PINAR ENGİNSU,AYÇA GÜRELMAN,ESRA PULAK,ZEYNEP AKSOY,ZEYNEP ÇELEN,MEY ELBİ,Aklıma ilk gelenler, aktif hocalık yapan tüm eğitmenler diyebilirim.

Her yoga eğitmeninin, hatta yoga yapan herkesin mutlaka okuması gerektiğini düşündüğünüz kitaplar nelerdir?
Ayça Gürelman’ın--- Evde Yoga kitabı ve diğer yayımları
Akif Manaf’ın kitap serileri
Yabancı her türlü kaynakça
Osho yayımları
Iyengar
Pranamaya kitapları

Hergün evde sadece 10 dakikalık bir yoga uygulaması için mutlaka yapılmasını önereceğiniz, çok önemli bulduğunuz asanalar hangileridir?
Surya namaskarasana…Savaşçı 1 ve 2(viraphadrasana), aşağı bakan köpek( adho mukha shavanasana), yukarı bakan köpek(urdhva mukha shavanasana) Aslında mutlaka diye bir şey yok. Eşit çalışma , yana eğen, öne eğen, arkaya eğen, asanaları değiştirip yapabiliriz…Kasık açıcılar, kalp açıcılar da vücut ihtiyacına göre belirlenir… Sakinleştirici, enerji verici ya da dinlendirici… O günkü ruh ve beden isteği çok önemli… Kısıtlamam ben.

Son olarak eğitim verdiğiniz merkezin adını, semtini, iletişim bilgilerinizi ve varsa blog veya internet sitesi bilgilerinizi paylaşır mısınız? 

AYFER ALTUNKAYA
AŞTANGA-HATHA YOGA EĞİTMENİ (Uluslararası),PİLATES EĞİTMENİ (Uluslararası), personel coaching eğitmeni, hamile pilates ve yoga eğitmeni, step –aerobik eğitmeni

FERYOGA&PİLATES STÜDYOSU

AKDENİZ CADDESİ BARBOROS APT.25/1 Anıttepe/ANKARA

www.ayferyogapilates.com



2 yorum:

Zeynep dedi ki...

aslı sen hangi tür yoga yapıyorsun?bir sürü türü var bu yoganın.neye göre ayrılıyor?nereden başlamak gerekiyor?

asliberry dedi ki...

Zeynep sanırım yoga türleri konusu en fazla kafa karıştıran konu. Sanırım yoga merkezine ilk gittiğimde doldurduğum formda daha önce yoga yaptınız mı? Hangi türünü yaptınız yazıyordu. Şimdi ben evde yoga yaptığımı sanıyordum ama tür deyince bir kaldım. Acaba benim evde denediğim şey hangi türe giriyordu. Bunun için sanırım uzun bir yazı yazmalı ve türler hakkında insanlarda oluşan kafa karışıklığına bir nebze olsun açıklık getirmeliyim.