asliberry

Akıl Oyunları


Alain de Botton, Ateizm 2.0 isimli TED konuşmasında; "Dînin üst yapısı olmadan da evren büyük, biz çok küçüğüz. Bu yüzden Tanrı'ya inanmadan da tanrısal anlar yaşayabiliriz" diyor.

Yoga ile ilgili en çok duyduğumuz söz şudur; "ne kadar çok insan varsa o kadar çok yoga vardır." Burada anlatılmak istenen çok basit, herkes yogada varoluşuna uygun olanı bulur. Mesela bazı insanlar yogayı Tanrı'yı idrak etmenin, Tanrı'ya varmanın bir yolu olarak görürken, bazıları da psikoterapi aracı olarak görür. Kimileri sadece omurga sağlığı için yoga yaparken, kimileri de metapsişik yeteneklerini geliştirmek arzusuyla yoga yapar. 

Ben yogaya sadece asana odaklı olarak başladım. Fiziksel ağrılarımı gidereyim, olursa biraz da kilo vereyim gibi son derece bedensel kaygılarla başladım. Pranayama, meditasyon kısımları falan hiç bana göre değildi. Hatta Ayça hoca ile tanışana kadar meditasyon hakkında hiçbir bilgim de yoktu. Yoga ile özdeşleşen lotus pozu görselleri ve basında yer alan son derece sığ bilgilerimle meditasyonu öyle pasif oturup durma olarak algılıyor ve bir anlam veremiyordum. 

Zamanla yoganın zihinsel etkilerini yaşamaya başladım. Yoga benim için bir kendimi tanıma ve düşünce hatalarımı idrak etme mecrasına dönüştü. Nasıl yani? İnsan kendini tanımaz mı canım, kendini bilmez mi demeyin. Az sonra bahsedeceğim çalışma ile söylediklerim sanırım daha anlaşılır olacaktır.

Ayça hocanın düzenli olarak verdiği çeşitli meditasyon dersleri var. Bu meditasyonlarda genelde pratyahara, dhrana teknikleri ile elele giden bir çalışma yürütülüyor. Bunlardan bir tanesi de Akıl Okuma Meditasyonu. Hayır hayır diğer insanların aklını okumuyorsunuz. Kendi aklınızı okuyorsunuz. Bu meditasyon benim için bir akıl oyunları meditasyonu oldu. Çok detaylı şekilde olmasa da genel olarak anlatmak gerekirse, yaşamış olduğunuz çok mutlu bir olayı zihninizde canlandırıyorsunuz, bir de sizi çok mutsuz etmiş bir olayı canlandırıyorsunuz. Amaç o anları, verdiği tüm hislerle ve görüntülerle tekrar yaşamak. Ve bu olumlu olumsuz deneyimlerin sıralaması da değişebiliyor. Her canlandırmanın ardından Ayça hoca çeşitli sorularla dikkatinizi yönlendirmenizi ve odaklanmanızı sağlıyor. Asıl zurnanın zırt dediği yer çalışmanın ikinci kısmında başlıyor. İlk girdiğim dersti, önce seni çok mutsuz edecek bir olayı hayal etmen, gerçekten olmuş gibi zihninde canlandırman gerekiyordu. Ooooo o kadar hızlı bir şekilde moda girdim ki, olumsuz senaryolar şelale. Ardından seni çok mutlu edecek bir şey hayal et dendiğinde; kalakaldım. Evet. Benim ilk dersim beni neyin mutlu edeceğini düşünmekle geçti. Bu korkunç bir dersti. Evet kötümser biri olduğumu biliyordum. Endişeler, olumsuz duygu ve düşüncelerle dayanılmaz bir hayat yaşıyordum ama kardeşim bu kadar mı kötü durumdaydım? Güzel hayaller dahi kuramayacak bir durumda mıydım? SENİ NE MUTLU EDER? ŞU ANDA NE OLURSA MUTLU OLURSUN?... VE ZİHNİNİZDE BİTİMSİZ BİR SESSİZLİK... Tamam bunun dramasını daha fazla uzatmak istemiyorum. Demek istediğim şu ki, bu çalışmaları düzenli olarak yaparsanız, aklınızın çalışma şeklini ve yarattığı düşünceleri bir uygulama alanı olarak değerlendirdiğinizde hissettiğiniz değişme ihtiyacı olmuyor, değişmezseniz ömür boyunca böyle bir insan olarak yaşayacağınızı idrak ediyorsunuz. Bu çok daha ileri bir şey, çok daha matematik, çok daha gerçek...

Uzun saatlere dayalı delice çalışma koşullarım ve yoga merkezinin evime uzak oluşu nedeniye  hafta içi akşamları gerçekleşen bu meditasyonlara sürekli katılım sağlayamıyordum ve üzülüyordum. Bu derslere sürekli katılabilmeyi o kadar gönülden dilemişim ki, Ayça Hoca'dan müjdeli bir haber geldi. Bütün bu meditasyonları evde de yapabilmemiz için bir evde yoga cd serisi çıkarma kararı almış. Ve ilk meditasyon cd'si çıktı bile.

Pranik Enerji Şifa Meditasyonu. Öyle güzel bir çalışma ki. Daha ilk uygulamanızda sağaltıcı etkisini hissediyorsunuz. Hani "bir canım var al senin olsun" tarzındaki damar şarkılarda geçen "Can" kavramı vardır. Ayça Hocam şöyle der, nefes aldığınız için canlı değilsiniz, canlı olduğunuz için nefes alıyorsunuz. Bizi nefes almaya mecbur bırakan bu güce, Temel yoga metinlerinde "Prana" yani  "Yaşam Gücü" adı veriliyor. Pranik Enerji Şifa Meditasyonunun amacı uygulayıcının, nefes farkındalığını ve görselleştirmeyi bir araç olarak kullanarak Pranayı hissetmesini sağlamak. Pranayı hissedince ne mi oluyor? Aslında ihtiyacın olan her şeyin şimdi, şu anda, burada olduğunu algılıyorsun. Nefes alıp veriyorsun, bedenin sağlıklı işleyişini sürdürüyor ama sen bunların farkında değilsin. Kafan bir dünya. Ayşe bana bunu dedi, ah ben de ona şunu diyeydim... Ya öyle olursa, ya böyle olursa, her şey hep kötü mü olmak zorunda? Bütün bunlar beni mi bulmak zorunda? Ah zaten bende şans olsa... Bu çalışma yarım saat sürüyorsa yarım saatliğine off'ta oluyorsunuz. Böyle olumsuz duyguların yönetimi altına girmeden geçirilecek bir yarım saatin önemini ancak yaşayarak, deneyimleyerek anlıyorsunuz. Zihnini susturuyorsun ve bakıyorsun ki, buradasın, kalbin ve sen, nefes aldıkça şişen göğsün ve sen, damarlarında akan kanın ve sen. Her şey tastamam burada. Sen tastamam buradasın. Tamsın. Bütünsün.

Hocamla gurur duyuyorum. Her gün yeni yeni güzel işlere imza attığı için, üstelik bu işleri yaparken başarılarına öğrencilerini de ortak ettiği için. Bu CD ortak bir çalışma. Eğer bu CD'yi alırsanız (ki, mutlaka almalısınız, çocuğunuzu çombalağınızı bir dolaba kilitlemeli, ışıkları kapatıp cd'de verilen yönlendirmeleri her gün düzenli olarak deneyimlemelisiniz) içinde çalışmayı ayrıntılı bir şekilde anlatan bir kitapçık bulacaksınız. Kitapçıktaki çizimler, eğitmenlik sertifika programından sınıf arkadaşım Burcu'ya aittir.Burcu on parmağında on marifet, deli yetenekli bir kızdır. CD'nin başındaki minik giriş melodisini seslendiren sanatçı da Ayça Hocamın eğitmenlik programından mezun olmuş, devlet sanatçısı müzisyen arkadaşımız Ezgi Köker'dir. Vallaha bayramda bütün kitapçılar açık. Bu CD'yi almayı unutmayın. Hazır CD reyonundayken Ezgi'nin SADE albümünü de alabilirsiniz. Ezginin güzel sesini bu linkten bir şarkısıyla dinleyebilirsiniz. 

12 yorum:

serpil dedi ki...

Aslı bunun için bir ön çalışma/eğitim gerekiyor mu yoksa herkes cd yi alıp uygulayabilir mi?

asliberry dedi ki...

Serap merhaba, evet herkes yapabilir. Tek sorun eğer uygulayacak kişi asana yaparak bedenini sabit şekilde uzun süre oturabilmeye alıştırmadıysa bacaklarında uyuşmalar, belinde ağrılar oluşabilir, bu durumda da pozisyon değiştirme ihtiyacı duyacak ve hareket edince odaklanması bozulacaktır. Hiç yoga asana çalışmamış birinin ilk başta bağdaş çeşitlerini uygulaması şart değil, yaşlı olabilir, hasta olabilir, sağlığı bağdaş kurmaya izin vermeyebilir. Bu durumda yerde bacaklarını uzatarak ve sırtını duvara dayanarak da oturabilir, omurgayı nefesin rahat olabilmesini sağlayacak kadar dik tutabilmek yeterli olur. Eğer uygulayacak kişi yere de oturamıyorsa sandalyeye oturarak da uygulayabilir.

Bu çalışma terapi amaçlı yoga uygulamaları ile tanınan Vivekananda Yoga Üniversitesinin Kurucu Başkanı Dr.HR Nagendra tarafından geliştirilmiş bir meditasyon tekniği. Bir hastalıkla başa çıkmaya çalışan kişilere özellikle önerilen bir çalışma.

serpil dedi ki...

Teşekkür ederim :)

nihan uzun dedi ki...

Aslicim, ne guzel anlatmissin.

nihan uzun dedi ki...

Aslicim, ne guzel anlatmissin.

asliberry dedi ki...

Nihancığım çok teşekkür ederim. Çok özledim sizleri.

Müge dedi ki...

Aslı sizin bu yazınızı okuyunca, kafamın içinde bir ışık yandı :) Sıkıntılı ve kaygılı anlarımda eşim şu anda ne olursa seni mutlu eder diye sorar ama cevabını bulamam. Yine de sorması bile iyi gelir. Şimdi oradan bir bağlantıyla, önerdiğiniz kitabın da bana faydalı olacağına inandım :) Hiç hiç bilgim ve tecrübem yok ama kitabı adım adım takip edince olur diye düşünüyorum. Teşekkürler :)

seolara dedi ki...

Paylaşımlarınız çok başarılı, sitenizi ilgiyle takip ediyorum..
çay makinesi

seolara dedi ki...

Paylaşımlarınız çok başarılı, sitenizi ilgiyle takip ediyorum..
çay makinesi
remtamutfak.net
Döner Makinası
çay kazanı
çay makinası
tost makinası
ızgara
endüstriyel mutfak
Tek Parça izle
Tek Parça izle
cerciko.com

seolara dedi ki...

Paylaşımlarınız harika ilgiyle takip ediyorum. Başarılar.
http://www.remtamutfak.com

kendi modaniz dedi ki...

kadın giyim,elbise,
abiye,kıyafet,
tunik,tesettür giyim,
bayan giyim,etek,
elbise,moda,
marka,trend,
viskon,vizon,
şifon elbise,şifon tunik,
kreasyon,kayra,
fuşya,ekru,
türban,günlük elbise,
çocuk giyim,sexi iç giyim,
sexi çamaşır,fantezi

seolara dedi ki...

Harika paylaşımlarınızı ilgi ile takip ediyorum. Başarılarınızın devamını dilerim.

Cafe Malzemeleri
Endüstriyel Mutfak
Etsiz Çiğ Köfte
Patatesli Börek
Biber Dolması