asliberry

Beslenme Kutusu

İyiyim. Sanırım tutulmaların etkisini atlattım. Eskisi gibi bana tokat atana gül atacak kıvama geldim.

Yazın getirdiği serseriliği seviyorum ama düzen isteyen bir yanım da var. İşte o yanım kışı çok seviyor. Mayıs’ta bir kenara fırlattığım ajandam Eylül’de ortaya çıkıyor. Evle ilgili yapılacaklar, Yaman’ın beslenme, oyun, okul, çalışma, okuma, spor ve kültür planları, faydalı linklerin araştırılması… Sonbahar yapılacak bi dünya iş çıkarıyor bana.

Yaman’ın gideceği okul hala kesinleşmedi. Eğer istediğimiz yere kabul edilirse yemekli olacak. Ama orası olmazsa mecburen bir beslenme çantası planlaması yapmam gerekecek.

Bu konuda araştırmalar yapıyorum. Önce Fikir Sahibi Damakların grubuna üye oldum. Oradan Slow Food, GDO ve beslenme ile ilgili çok faydalı bilgiler ediniyorum. Defne Hanım gruba yeni katılanları takdim ediyor, bu tanıtım mailleri sayesinde birbirinden ilginç insanlar tanıyor, yeni fikirler ediniyor, çok güzel siteler keşfediyorum.

Grup sayesinde Sağlık Bakanlığının hazırlamış olduğu bir beslenme sitesi olduğunu öğrendim. Orada okul çocuğunun beslenmesi ile ilgili planlar da mevcut. Pişirme, saklama tekniklerinden tutun, pahalı gıdaların muadili olabilecek ucuz gıdalara dair örnekler bile vermişler.

Yurt dışındaki siteleri de inceliyorum, onlar bizdeki gibi sandviç veya poğaça veya kek ve meyve suyuyla geçiştirmiyorlar. Salatalar, sebzeli makarnalar, pilavlar, haşlanmış sebzeler, meyveler de koyuyorlar beslenme çantalarına. Hatta çocuklarının şeker tüketimini kontrol altında tutabilmek için kekleri akağaç şurubu veya balla kendileri pişiriyor. İnsan bu tür konularda blog gezilerinden çok ilham alıyor. Şimdi düşünüyorum kekleri normal şeker yerine, kahverengi şekerle, balla, pekmezle pişirmek çok mantıklı. Mesela kahverengi şekerle tahinli kek de yapılabilir.

Bana kalsa ben bir termos alıp, çorba bile koyarım beslenme kutusuna. Ama bir de çocuğun sınıfta arkadaşlarına madara olması durumu var. Sonuçta içinde yaşadığımız toplumun yeme alışkanlıklarına uygun düşmek gerek. Çocuklar osuruktan nem kapacak kadar hassaslar. Düşünüyorum da sadece tek bir arkadaşının, parmağıyla işaret ederek, “ehhhööö Yaman çorba getirmiiiiiş” diye dalga geçmesi Yaman’ın ömrü billah çorba içmemesine mal olabilir. Bunu göze alamam. Ama nerde kaldı aykırılık? Bilmiyorum. Anne olunca bir yerlerde düşürmüş olmalıyım.

Gezip gördüğüm sitelerden yola çıkarak beslenme çantasına konulabilecek yiyecekleri kaydetmekte yarar var:

Sandviçler:Ton balıklı, söğüş tavuklu, köfteli, yumurtalı, içine rondodan geçirilmiş yeşillikler (maydanoz, roka, dere otu, tere v.b.) gizlenmiş rende kaşarlı…

Elma, portakal, mandalina, havuç, muz, kivi*

Kuru kayısı, kuru incir, kuru elma v.b. organik meyve kuruları

Fındık, ceviz, badem, fıstık, patlamış mısır

Ev yapımı kekler, börekler, az yağlı poğaçalar

Minik köfteli veya sebzeli makarnalar (ama çorba kadar riskli olabilir)

Süt, ayran, kefir, su

*Muz ve kivi lüks olabilir. Hoş elmayla muz fiyatları arasında uçurumlar da yok artık. Hepsi pahalı.

Benim halamın gelini öğretmen ve beslenme saatlerinin büyük sıkıntı olduğundan, kendisi için kabusa döndüğünden bahsetmişti. Kimi çocuk harika bir beslenme çantasıyla gelirken, bir çok çocuk içinde 2-3 tane küflü zeytin, ufacık bir parça kurumuş peynir, 1 dilim bayat ekmek bulunan bir beslenme kutusuyla okula geliyormuş ve bu eşitsizlik yüzünden bir çok çocuk mutsuz oluyormuş.

Sağlık Bakanlığının, kahvaltı etmeyen, süt içemeyen çocuk oranları ile ilgili beslenme anketleri de ülke gerçeklerini ele veriyor zaten. Çocukların sağlıksız beslenmesinde bilgisizliğin payı da en az yoksulluk kadar büyük. Öğrenci beslenmesi ile ilgili çalışma verilerini okumakta yarar var.

Yeterli yiyecek getiremeyen arkadaşlarıyla paylaşması için Yaman’ın beslenme çantasına meyveleri, sebzeleri, çerezleri bol koymakta fayda var. Öğretmenle de konuşmalı, bu konuda yapılabilecekler üzerine kafa yormalı.

İlham verebilecek siteler, sizden gelecek önerileri de bekliyorum.

Sağlık Bakanlığının Beslenme sitesi

Lunch in a Box (Cafe Fernando Cenk önermişti bu siteyi, sağolsun, varolsun)

Bento Lunch

Not 1: Japonların beslenme kutularına yerleştirdikleri süslü püslü yiyecekler ne harika değil mi? Aslında zor değil. Sebze ve meyveler şekilli kurabiye kalıplarıyla kesilebilir.

Not 2: Yiyeceklerin bozulmadan saklanması için termal beslenme çantası iyi bir seçim olabilir.

24 yorum:

Selen Yavuzdogan dedi ki...

offf. cok zor is vallahi her gun yemek dusunmek, bir de neyi nasil sunarsam yer diye kafayi ve bedeni yormak...

bu arada Japonlar bu isi gercekten abartiyorlar. O lunch box'lari yapmak icin kit'ler satiliyor burada. Kurabiye kalibi falan degil, basbayagi pilava, sandvice sekil verme, meyve falan kesme kitleri. Eminim kitaplari da vardir. bu konuda rahatsizlar biraz. bizim cocuklara kotu ornek tabii ki, sonra bizimkiler de tutturuyor salataligi Kanta'nin annesi gibi kes, brokoliyi Max'in annesi gibi yap falan. of yani. feci halde yarama parmak basti bu post.

kolay gelsin...

asliberry dedi ki...

Selen ama iyi bir şey aslında. Şimdi ben daha çok dünyada ve Türkiye'de sanat üzerine kitaplar okuyorum. TR'de eğer yüksek sınıftan değilsen sanatla içiçe bir yaşamın olmuyor ve yetiştirdiğin çocukta da estetik beğeni gelişmiyor. Ben hem Yaman için, hem kendim için özellikle plastik sanatları öğrenmeye, resmi en azından okumayı öğrenmeye, ressamları, yontucuları tanımaya, akımları öğrenmeye uğraşıyorum. Biz Yaman doğmadan önce Mehmet'le resmen iki akşamcı gibi yaşardık. Hani kayıkhanede kasaları ters çevirip gazete kağıdı serer, rakı sofrası hazırlarlar ya, biz de aynı o hesaptık. Ben Yaman doğduktan sonra masa örtüsü aldım. Yaman'a biraz süslü, estetik sofralar hazırlamaya, yemeği güzel tabaklarda, içeceğini kadehlerde sunmaya çalışıyorum. Sen şanslısın, çocuklar daha fazla dünya görüyor. Üstelik bizim ki gibi değil, son derece doğal yollarla estetik beğeniye sahip oluyorlar.

İlknur... dedi ki...

Çorba diyince orta okulda bir arkadaşım pet şişede komposta getirirdi okula. O zaman onu o kadar iğrenç bulurdumki, sunum şeklimi yada kompostonun okulda işine diye düşündüğümden mi bilinmez. Ama bugün ne kadar akıllıca, hazır meyve suyu içmek yerine diye düşünüyorum. Çocukların algısı çok farklı gerçekten dikkat etmek gerek. Kolay gelsin...

Yume ni ikiru dedi ki...

Ben o abartmaya uygun yaklasiyorum.. Farkli bi damak tadi gelisiyor zamanla. yemek sevgisi ve yemek eglencesi birlikte zamanla gelisen bi tur zevki getiriyor. Yemek yemeyi sevmek ve bunu beklemeyi ogretiyor.. Istersen sana o sicak tutan vesaire cok sirin birsuru sey yolliyim asli da bi ise yarasin varligim ^^
Bu arada olun dun webcam de bana yoga hareketleri gosterdi ve garip bilmece sorulari sormak icin evdeki herkesi balkona cikartti... Ozlenmisim sankim caktirmadan.

Adsız dedi ki...

Yapma asli birak kantinden simit ve gazoz almanin,okul önunden tükrük köftesi yiyip tursu suyu icmenin yada halley bisküvi ile kola icmenin nasil bir keyif oldugunu ögrensin.Soya filizleri ile süslenmis tofu sandvicini beslenmesinden cikardiginda diger cocuklar uzayli gibi bakmasin yamanciga.Ayrica Bento yemek benimde en buyuk keyfim :)

izo

Adsız dedi ki...

Aslı ben 2 yıl rusyada yasadım ve ınanılmaz beslenmeler haırladım kızıma.okulunda her ulkeden cocuk vardı sadece ekmek arası ıstıyordu hemen elınde pratık yesın dıye bende baklıyat yemeklerını pısırdıkten sonra pure yapıyordum arasına onu alt sos olarak surup ustune artık etmı koftemı ne koyacaksam koyuyordum sakın suratını eksıtme kızım ortaokul ogrencısıydı ve oldukca kıl bır cocuktu arkadasları ascınızmı hazırlıyor dıye soruyorlarmıs.Kotumser olma saglıklı beslenme adına artık cocukların yanına her turde ev yemegı koyuyorlar yanı ayrık otu durumu olmaz ben bızzat goruyorum kucuk kızım ılkogretımde cunku.Ben soyle yapıyorum 3 gun bana gore 2 gun ona gore hatta kantın hevesını alsın dıye arada genelde cuma gunlerı oluyor para verıyorum kantınden al dıye cok yazdım gorusuruz yıne Zehra

asliberry dedi ki...

İlknur evet insan her şeyi göz önünde bulunduruyor.

Ceren dün gece o webcam'i kuramadım diye yedi beni evde. Bu gece yokuz ama yarın kabus tekrar başlayacak. Seninle görüşene dek rahat bırakmayacak beni. Hayır muhabbeti Yoga hareketleri göstermeye kadar nasıl vardırdı bilmiyorum. Büyüsün bu karşına geçip çilingir sofrası da kurar, kadeh kaldırıp çınçın da yapar. Kesinlikle babasına çekmiş.

İzo, hayır İzo, o kadar da fena değilim ya. Dar etmiyorum dünyayı. Sadece zararlı yiyeceklerden koruyabildiğimce korumaya çalışıyorum.

Zehra, bi dakka bir dakka, bu bakliyat püresini alt sos yapma fikri nefis, bana tarifler verebilir misin? Mesela neler pişiriyordun, aaaa, çok iyi bu.

Tanya's dedi ki...

Aslı,

Pekmez ve kahverengi şeker ile kek yapmışlığım var...beyaz un yerine de esmer un kullanabilirsin..mısır unu da tutturabilisen hoş bir secenek olabilir.

Ha bunlar Yamanla okula göndereceğine evde hep beraber yemenizi öneririm..sağlık hepimiz için.

Ben seslenme cantaları ile ilgili fikir sahibi değilim maalesef..ama Tupperın şahane sandviç cepleri var..saklama kutusu..shrekli..ben aldım..

Yağmur dedi ki...

Beni anam babam böyle yetiştirmedi, 18 yaşındayım, herhangi bir problemim de yok çok şükür.Ne bu şekilde beslenmemle ilgilendiler, ne de özel okullar, dersaneler oldu hayatımda.Her şeye rağmen, hayatımdaki tüm olumsuzluklara rağmen Türkiye'nin en iyi üniversitelerinden birinde okuyorum.

Bu kadar üstüne düşmek de nesi? Şöyle bir blogunuzu inceledim her taraf Yaman, belki bana kızacaksınız "sen anne değilsin nerden bileceksin, anne ol da gör." diyeceksiniz ama varsa yoksa Yaman.Bence biraz kendinizi de düşünün, hayat gerçekten kısa.

asliberry dedi ki...

Tanya evet kendimiz için de kullanıyoruz. Zaten Yaman'ın yemesini istemediğim şeyleri ben de yemiyorum.

Yağmur, burası çok uzun süreden beri bir çocuğun büyüme blogudur. Buraya kaza eseri uğramışsınız belli, bir daha da uğramamanızı rica ederim. Kendisi gibi düşünmeyenleri yargılayan, saldırgan insanlara ihtiyacım yok. Hayat hakkındaki fikirlerinize açık değilim.

Iraz dedi ki...

Bu posttan çok faydalandım..teşekkürler..Bir de bu banner ları ben de eklemek isterim bloguma, ama nasıl?

bosluk doldurmaca dedi ki...

asliberry, bizim ulkemizde eger kisi okula gidiyorsa okulda calisiyorsa isyerinde yemek yenir diye bir olgu gelismis ne yazikki. 4 senedir yasadigim bu ulkede hala cogunlukla cocuklar beslenme cantalarini ellerinde sallaya sallaya biz buyuklerde kendi yasimiza uygun renklerde beslenme cantalariyla ise gidiyoruz.Gercekten uydurmuyorum 3 tane cantam var,icine plastik kaplarda sulu veya kuru yemegimi koyup yiyecekleri koruyan buz kaliplari ile birlikte ise gidiyorum.Iyi mi super saglikli,vede icinde ne oldugunu biliyorsun vs.Ama birde isin iskence kismi var evliyim ayni sey esim icinde yapiyorum yani aksam yemegi pisirmek bile zor gelirken birde oglen yemegi pisiriyorsunn (aksamdan tabiki) birde cocugun varsa 3 kisilik luch box bazen felaket iskence oluyor :)

Sevgiler :)

Adsız dedi ki...

Aslicim sence Mehmet senin saglikli ögle yemegini yiyormu? Ben süpheliyim.Dukkanin cevresindeki kediler semizlemisdir kesin :).Bence mehmet cevredeki bilimum köfteci ve pidecilerin yakin takipcisi :))

izo

Selen Yavuzdogan dedi ki...

Cok haklisin aslinda Asli. Sadece bazi zamanlar, yetersizlik hissi ve enerjisizlik geliyor ya hani, iste o zamanlar agir geliyor bu tur seyler bana.
Neyse, benden de bir iki fikir:

Kefiri suzup, suzme yogurt kivamina gelince tuz, biraz sarimsak, kekik, nane, dereotu, (yeni gozdem kereviz tohumu)ile karistiriyorum. Sandvic iclerine suruyorum, hem lezzet veriyor, hem de malzemelerin ekmege yapismasini sagliyor. Sade suzulmus halini, beyaz peynir ve ispanakla borek icinde kullaniyorum. Cikan peynir alti suyu corbalara gidiyor.

Mucver de favorilerimden. Bir suru degisik sebze kombinasyonlari denedim, hepsi de guzel oldu. Firinda pisirip, sekilli kesmek cok kolay.

Bir de her zamanin gozdesi borek ve pogaca. Mercimekli, pirasali, brokolili, ispanakli, vs..

Veeee son sirrimi acikliyorum, edemame diye Japon restoranlarinda verilen haslanmis fasulyeye bayiliyor bizimkiler. Ara ogun olarak bu fasulyeyi koyuyorum cantalarina, her seferinde bitiriyorlar.

asliberry dedi ki...

Selen şurada iki dakkada ne fikirler verdin bana ya. Bayıldım bayıldım.

asliberry dedi ki...

İzo olsun en azından evde yiyemiyor, bakalım oğlu dışarıda neler yiyecek. İşte koruyabildiğim kadar koruycam.

Selen Yavuzdogan dedi ki...

:) afiyet olsun. Kefir tanelerim iyice azdigi icin ne yapacagimi sasirmis vaziyetteyim. Haftaya peynir yapmayi deneyecegim. Birseye benzerse haber veririm. Evin mandiraya donmesine az kaldi.

Elin Endonezya'sinda kefirin kiymetini bilecek birilerini bulamiyorum. Bulsam vericem de...

asliberry dedi ki...

Selen peynirin haberlerini bekliyorum, benim kefirlerde azmış durumda.

Binnur A. Ö. dedi ki...

nerdesin?

Lena dedi ki...

http://misscilek.blogspot.com/2006/09/ye14-makarna-makarna-cipsi.html
Aslı şu linkteki makarnadan cips tarifi de kantinden alınan cipslere iyi bir alternatif olabilir gibi geldi bana.

Bir de sağlıklı yiyecekleri şimdiki çocukların ilgilerini çekecek favori kahramanlarıyla süslü kağıtlarla vs ile ambalajlamayı bir şekilde başarırsan diğer çocukların değil Yamanla dalga geçmek ona imreneceğini görürsün.

Son olarak yaptığın kurabiye, poğaça tipi şeyleri zaman zaman küçük boyutlarda ve çok sayıda yapıp yamanın tüm arkadaşlarıyla paylaşmasını sağlarsan hem yamanla aynı şartlarda beslenme imkanı olmayan çocukları mutlu eder hem de yamanın böyle arkadaşlarındaki mutluluğu görüp senin yemeklerinin kıymetini anlamasını sağlar.

teyzenteyfik dedi ki...

Yaman'in okul hazirliklariyla ugrasiyorsun heralde, epeydir yazmadin?

asliberry dedi ki...

TT evet okul peşinde koşturuyoruz. Dün kaydı tamamlandı nihayet. Kıyafetlerini de aldık. Pazartesi başlıyor. Evi düzenlenmeye çalışıyorum. Kendimizi düzenlemeye, yaz rehavetinden kurtulmaya çalışıyoruz. Mehmet her zamanki gibi çok abarttığımı düşünüyor ama ben baştan nasıl başlarsa öyle gideceğini düşündüğümden işi sıkıya almak istiyorum. Tıpkı önceki yıllarda olduğu gibi Yaman'ın saat 20.30'da yatakta olabileceği şekilde her şeyi ayarlamak için eve geliş saatleri, yemek, ödev v.b. sorunlarımızı çözmeye çalışıyoruz.

asliberry dedi ki...

Lena dediğin gibi numaralar yapmayı düşünüyorum, mesela stickerlara güzel resimler çizip, seni seviyorum yazarak sandvicine yapıştırmayı düşünüyorum. Bu arada makarna cipsler nefis görünüyor. Ve evet beslenme çantası biraz ağır olacak, çünkü fazla fazla koyacağım, paylaşması için.

Adsız dedi ki...

Zeytin ezmeli cipsler

Malzemeler:
2 yufka
1 yemek kaşığı zeytin ezmesi

Hazırlanışı:
Yufkalardan birini fırın tepsinize yayın. Üzerine bıçağın tersiyle zeytin ezmesini sürün. Diğer yufkayla üzerini kapatıp, elinizle iyice bastırın. Sarkan kenarları kesin. Keskin bir bıçakla baklava baklava dilimleyin. 170 derece fırına sürün. Kızarana, çıtır oluncaya kadar pişirin.
• Bu cipslerin hazır cipslerden daha sağlıklı olduğu kesin. Kapalı bir kapta uzun süre kalıyorlar. Arasına farklı baharatlar da serpebilirsiniz. Çörekotu da çok yakışıyor.

alıntı:

http://bizimkahve.gazetevatan.com/haberdetay.asp?hkat=1&hid=14193&yaz=Dr.%20Yasemin%20Bradley