asliberry

Eğik El Yazısı Sorunsalı

Bu sene iş yerinden iki arkadaşımın çocuğu ilkokul birinci sınıfa başladı. Her ikisinin öğretmenlerinde de şikayetler benzer. Çocuklarınız çok yaramaz. Anaokulu eğitimi almış bir çocuk harfleri nasıl yazamaz? Sizin ki çok yavaş. Arkadaşlarım ana sınıfında çocuğunun harfleri dik yazı ile öğrendiğini, şimdi ilkokulda el yazısına geçince bocaladığını söyledi. Hatta el yazısından öğretmenlerin de çok yakındığını anlattı. Ben kişisel olarak el yazısı ile başlamalarının doğru olduğunu düşünüyorum. En azından estetik açıdan. Yabancıların el yazılarının güzelliğine hep hayran olmuşumdur. Yaman uyudu. Bayram boyunca biraz harf çalışması yapması için internette arama yaptım. Hani harflerin noktalar üzerinden iz sürerek yazıldığı alıştırma sayfaları var ya, onlardan aradım. Her zaman ki gibi Türkçe içerik bulamadım. Yabancı sitelerde gani. Benim aradığım özelliklere en uygun olan siteden E harfine kadar bastırdım. Arkadaşlarımın yakınmalarından yola çıkarak dik harfleri bastırmadım bile. Sonra eğik el yazısının faydaları ile ilgili bir makale okudum. Bu uzun makaleden bir kısmını buraya alıntılıyorum. Alıntının üzerine tıklayarak makalenin tamamına erişebilirsiniz.


Eğik el yazısının bilinen karakteristik ve belirleyici özelliği yazının soldan sağa doğru kesintisiz hareketlerle yazılmasıdır (Fitzgerald, 2004). Bu durum bireye yazma sırasında birçok fayda sağlamaktadır. Eğik el yazısında, öğrenci harfleri yazarken, elini hiç kaldırmadan belirli bir noktadan başlayıp yine belirli bir noktada bitirmektedir. Harflerin bu şekildeki kesintisiz akışı, yazının işlek, kıvrak ve devamlı olmasını; dolaylı olarak da öğrencilerin, harfleri ve yazacakları fikirleri yazma esnasında akılda tutmalarını mümkün kılmaktadır (Tarnowski vd., 2002). El, dik temel harflerle yazı yazarken her harfin yazılışından sonra kalktığı için harfler arasında oranlı ve uygun boşluk bırakma problem olabilmektedir. Eğik el yazısındaki kesintisiz akış, dik temel harflerle yazı yazarken karşılaşılan harfler arasında oranlı boşluk bırakma problemini de ortadan kaldırmaktadır.

Eğik el yazısı, öğrencilerin kelime içindeki harfleri doğru öğrenmesinde de etkili olmaktadır. Çünkü, elin doğru hareket etmesi, kelimenin içinde hangi harflerin olduğunu zihnen bilmeyi zorunlu kılmaktadır. Piyanist ya da daktilografın hareketlerinin süreklilik kazanmasından önce tuşları öğrenmesi gerektiği gibi, eğik el yasında harfleri tanımak da aynı şekilde hayatî öneme sahiptir (Blomenfeld, 1997 a; Fitzgerald, 2004).

İlk yazma eğitiminde eğik el yazısı kullanımı, bazı harflerin simetrik olmasından kaynaklanan harfleri ters çevirme probleminin çözülmesine de katkı sağlayabilir. İlköğretim I. kademede öğrenciler, �b� ve �d� harflerinde veya �ev� ve �ve� gibi kelimelerde terse çevirme hataları yapabilmektedirler. Eğik el yazısı kullanımında böyle bir terse çevirme problemi nadiren söz konusu olabilmekteyken; dik temel harfler kullanıldığında, bu harflerin veya benzer kelimelerin karıştırılması oldukça kolay olabilmektedir. Yapılan bir araştırmada, eğik el yazısı ile yazan öğrencilerin dik temel el yazısı ile yazan öğrencilere göre, birbirine benzeyen �b� ve �d� gibi küçük harflerin yazılışında daha az hata yaptıkları görülmüştür (Mosse, 1982 a; Fitzgerald, 2004). Blomenfeld (1997)'e göre, eğik el yazısı yazan öğrenciler, harfleri birbirine karıştırmamaktadır, çünkü elin sürekli hareketi bunu imkânsızlaştırmaktadır. Ayrıca, eğik el yazısı kullanımı öğrencilerin kelime tanımasını da olumlu yönde etkilemektedir. Zira eğik el yazısı ile yazmada harflerin birbirine ekleniyor olması, yani yazılı kelimelerin kesintisiz bir bütünlük arz etmesi öğrencilerin kelimeleri bir bütün olarak algılamalarını sağlamaktadır (Tarnowski vd., 2002).

8 yorum:

DIAGONAL dedi ki...

iyi bayramlar

neptuneptun dedi ki...

Aslı Hanım, tekrar tekrar kullanılabilen alıştırma kitapları var, silinebilir el yazısı defteri gibi bir isimle satılıyor kitapçılarda. Gerçi harfler biraz küçük ama işe yarar.

Biz bir heves aldık ama Çağla ödevlerine anca yetişebildiği için henüz kullanmadık. Zaten bu gidişle 1-2 aya yazmayı da okumayı da sökecek, hiç gerek kalmayacak:)Bu yüzden el yazısı çalışmalarını okula hazırlık döneminde yapmak ideal. Bize geçmiş olsun, size kolay gelsin...

kelime dedi ki...

Yazılarınızı ilgiyle izliyorum. Eğik el yazısının bu denli önemli olduğunu hiç düşünmemiştim. Kolay gelsin, sevgiler.

kelime

Dilek dedi ki...

Iyi Bayramlar Asli!

El yazisinin ne kadar önemli veya faydali oldugunu kavramamis ögretmenlere makaleden birer kopya gönder istersen;)

Asli, senin yaptirdigin örneklere bakinca sasirdim. Yaman gercekten cok zeki bir cocuk fakat bir o kadar da yaratici yetistirmeye calistigin bir cocuk. Böyle askeri eksersiz misali seyler bastirmana sasirdim. Onun yerine, okul öncesi eksersizlerinden, yani bol bol deniz dalgasi, labirentte yolunu arama gibi kalemi düzgün ve akici kullanacagi eksersizler arasan. Resim yapmayi, yani cizgileri iyi cizmeye bilen bir cocugun okulda zorlanacagini düsünmüyorum.
IFE bütün dik harfleri cok düzgün yazabiliyor fakat kalemi düzgün ve akici kullanmasini bilemedikten sonra ne yazar!? Bir dik A, F, T, E harflerini yazabilmekle S, O harfini yazabilmek arasinda bile fark var sonucta.
Sevgiler

7.oda dedi ki...

aslıcım, eğik el yazısı sistemi ile okuma yazma öğreniyorlar. öykü anaokuluna giderken özellikle tembihlenmiştik asla ama asla harfleri öğretmememizi ve yazdırmamamızı. çok dezavantajı olur dediler. öykü de hiç bir şey bilmeyerek okula gitti. 8 kasımda okuyup yazabiliyordu !!
a b c diye alfabetik sırayla gitmiyorlar. e ile başlanıyor. ikinci öğrendikleri harf L üçüncü a dördüncü t... böyle karışık bize göre. hiç bir şey bilmeyen çocuklar çok daha başralı oldular.
çocuk almak istiyor anne vermek istiyor bu dönemde bilirim.. ben de çok zorlanmıştım. öykü bazen okumayı öğrenmek istiyorum diye ağlıyordu walla :) ama bize anaokulu öğretmenimiz böyle zamanlarda rakamları öğretebilrisiniz demişti. her işin bir uzamanı var. birinci sınıf okutan öğretmenlerimizin de uzamnlık alanı bu. biz onlardan önce bu işi yapmaya kalkarsak çok da iyi olmaz dedi.

Ayşe dedi ki...

Merhaba, birkac kez blogunuzu ziyaret ettim fakat ilk kez yorum yaziyorum. Cocuklarimizin yaslari yakin, o sebeple egitim ile ilgili konular cok dikkatimi cekiyor.

Verdiginiz linke baktim da, buradaki harflerin yazilisi bizim bitisik-egik alfabemizin yazilisina gore ufak tefek farkliliklar gosteriyor, okula basladiginda yanlisi duzeltmekte cok zor olacagi icin soylemek istedim. Ayrica harfleri ogretmekten ziyade kucuk el kaslarini gelistirici eglenceli cizgi calismalari yapmanizi tavsiye ederim.

Sevgiler...

asliberry dedi ki...

Diego iyi bayramlar.

NeptunNeptun merhaba, ben de o izli defterlerden almayı planlıyordum.

Kelime merhabalar, ben de farkında değildim. İnsan çocuk büyütürken bir yandan da kendisi öğreniyor işte.

Dilek merhaba, Ya aslında haklısın ama çevremde sıkıntı çeken onca insanı görünce telaşa kapıldım. Bari el egzersizleri yapsın dedim ama senin uyarın üzerine düşündüm de haklısın. Biraz tembel ve keyfine düşkün, belki o nedenle biraz disipline etmeye çalışıyoruz. Ama haklısın bu kadar abartmamalı.

Fatoş çok haklısın, o almaya, ben vermeye meyilli. Ancak ben harflerin anlamları üzerinde pek durmuyordum. Daha çok el egzersizi olsun diye uğraşıyordum ama Dilek'in de uyarısından sonra bu kadar üzerine düşmek anlamsız geldi. Resim ve okul öncesi egzersizlere devam etmek en akıllıcası.

asliberry dedi ki...

Ayşe merhaba, evet, sizlerin de uyarıları sayesinde bu harf meselesini kapatmaya karar verdim. Kesinlikle haklısınız.